پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

برج آرامگاهی میدانک در جاده چالوس

چالوس نیوز / برج آرامگاهی میدانک در جاده چالوس با بنای سنگی خاص توانسته گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.



به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، این بنای آرامگاهی با قدمت دوره تیموری در کیلومتر 60 جاده کرج چالوس در کنار روستای میدانک و حاشیه جاده اصلی واقع شده است.

بنای سنگی چشم‌نواز برج میدانک یا برج تهمتینه، مقبره‌ای است با پلان هشت ضلعی با یک ایوان پیش آمده در سمت غرب که ضخامت دیواره‌های طرفین به بیش از 4 متر می‌رسد.

این بنا دارای تزئیناتی از جمله قاب‌بندی و قطاربندی‌های داخل فضای ایوان و بقعه است.

پوشش برج به صورت گنبدی دوپوش یا مخروطی شکل است که در حال حاضر پوشش بیرونی از بین رفته و تنها پوشش زیرین باقیمانده است.

بر اساس گزارش فارس، مصالح به کار رفته در ساخت برج از جنس سنگ، گچ و نوعی ملاط ساروج است.

‌از دیگر عمارت‌هایی که در جاده کرج چالوس توانسته گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، عمارت شهرستانک است که در کیلومتر  55 جاده کرج چالوس و در دامنه کوه گل گیله در یک منظره طبیعی بسیار زیبا ساخته شده است.

بر اساس این گزارش، این کاخ در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار به سال 1295 قمری بنا شده و به دو بخش کاملا متفاوت تقسیم شده است.

در این راستا این بنا دارای یک بخش بیرونی یا دیوانخانه و یک بخش اندرونی یا حرمسرا است.

در گوشه شمال غربی حیاط این کاخ حمام خصوصی شاه به شکل سنتی ساخته شده است.

با بالا رفتن از 13 پله با یک استراحت در میانه راه به تراز سوم یا حیاط مقابل کاخ می‌رسیم. در مرکز این حیاط حوضی قرار گرفته که با پایین آمدن آب از پلکان اصلی کاخ و انتقال آن به حوض‌های دیگر جلوه ویژه‌ای را پدید آورده است.

این کاخ در شکل اولیه به صورت دو طبقه بوده است اما به مرور زمان یک طبقه آن تخریب شده است.

در ساخت این بنا نیز از آجرهای ختایی، در ساخت نمای بخش اندرونی از سنگ و گچ نیمه‌پخت و در ساخت حوض‌ها و حمام‌ها هم از نوعی ملاط ساروج استفاده شده است.

این اثر نیز در سال 76 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاده چالوس که یکی از زیباترین جاده‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، و یکی از مسیرهای اصلی برای رسیدن به شمال کشور به شمار می‌آید، جاده شگفت‌انگیزی است که توانسته در جذب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بسیار موفق عمل کند.

در واقع جاده شگفت‌انگیز چالوس از کرج آغاز شده و تا تونل کندوان در این شهرستان است.

سرتاسر این جاده چشم‌نواز، چشم‌اندازهایی از رودخانه، کوه و درخت است و پیچ و خم‌های بسیار و تونل‌ها و گردنه‌های آن، ‌جلوه‌های زیبایی را به این جاده می‌بخشد.

یکی از مهمترین مکان‌هایی که در این مسیر وجود دارد دریاچه سد امیرکبیر است که در 25 کیلومتری جاده کرج چالوس واقع شده است.

این سد در سال 1337 شمسی احداث شده و رودخانه کرج در پشت سد دریاچه‌ای را ایجاد کرده که چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

در این راستا علاقه‌مندان به گردشگری در طبیعت می‌توانند از ورزش‌های آبی نظیر اسکی روی آب و قایقرانی بر روی این دریاچه لذت ببرند.   

بر اساس این گزارش، عضو شورای شهر کرج امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج بر معرفی جاذبه‌های گردشگری کرج به مسافران نوروزی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کرج دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است لذا می‌طلبد تا در معرفی این جاذبه‌ها تلاش بیشتری را داشته باشیم.

مریم قهرمانی اظهار کرد: با نزدیک شدن به سال جدید، تقاضاها برای سفرهای شهری و بین شهری افزایش می‌یابد لذا باید با برنامه‌ریزی لازم میزبان خوبی برای مسافران باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات برای جذب بیشتر گردشگر به این شهرستان تقویت زیرساخت‌های گردشگری است تا بتوانیم حجم بسیاری از گردشگران را در این استان ساماندهی و پذیرایی کنیم.

این عضو شورای شهر کرج ادامه داد: کرج به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب در ایام نوروز گردشگران بسیاری را می‌تواند در خود جای دهد، متأسفانه به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته اما زیرساخت‌های گردشگری در کرج مناسب نیست.

قهرمانی بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با استقرار کیوسک اطلاع‌رسانی در محل پایانه‌های مسافربری می‌تواند در معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کلانشهر کرج به مسافران و ایجاد انگیزه برای حضور در اماکن دیدنی شهر کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد