پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

روستای زیبای چاچکام از توابع شهرستان ساری استان مازندران+ تصاویر

روستای زیبای چاچکام از توابع شهرستان ساری استان مازندران

























تصاویر :سید محمد عمادی

مهمترین علت غرق شدگی در دریای شمال چیست؟

ساحل نشین: جریان‌های شکافنده مهمترین علت غرق شدگی در دریای خزر

هر ساله شاهدیم که صدها نفر از هموطنانی که برای گذراندن تعطیلات تابستان و اندکی تفریح به دریا می‌روند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق‌شدگی است، گرفتار شده، خاطره‌ای تلخ نیز در ذهن و جان بازماندگان بر جای می‌گذارند. با وجودی که در سالهای اخیر دلیل اصلی مرگ شناگران دریای خزر به‌خوبی شناخته شده است، لیکن اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه صورت نگرفته و متأسفانه هر سال در فصل گرما، همان وقایع اسفناک سال قبل تکرار می‌شوند. خواندن چند خط زیر می‌تواند برای شما و عزیزانتان اهمیت حیاتی داشته باشد. لذا اندکی برای آن وقت بگذارید.
شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد، باید ویژگیهای آب دریا را نیز شناخت. آب شور دریا در صورت برخورد با چشم، سوزش چشمی دردناکی ایجاد می‌کند و تمرکز شناگر را کاملاً از بین برده و او را در یافتن مسیر ساحل ناتوان می‌کند. در صورت ورود آب دریا به نای و ریه فرد، سرفه‌های شدیدی ایجاد می‌شود که عملاً شنا کردن را غیرممکن ساخته و شناگر کاملاً مستأصل می‌شود. ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو و آن سو برده، تمام توان و انرژی وی را مستهلک می‌کنند. گل‌آلود بودن آبهای ساحلی دریای خزر موجب می‌شود که حتی با عینک شنا هم نتوان در زیر آب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً ناحیه کم‌عمق را از عمیق تشخیص داده یا فرد در حال غرق شدن را در زیر آب یافت. فردی که در چنین شرایطی به دام افتد، بسیار دشوار بتواند خود را از مهلکه نجات دهد. ضمناً مطابق یک اصل، برای شنای افراد بالغ در آبهای دریایی با عمق بیش از یک و نیم متر، نه تنها آنها باید فنون شنا را به‌خوبی بدانند بلکه لازم است به‌توان فیزیکی و استقامات بدنی بالای خود نیز اطمینان داشته باشند. حتی با وجود مهارت بالا و توان بدنی فوق‌العاده، هنوز هم دریا جای امنی برای شنا نیست، چرا که:
جریان‌های ساحلی از عمده دلایل مرگ شناگران حرفه‌ای می‌باشند.

امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع از آب می‌باید دوباره به‌داخل دریا برگردد و برای این منظور در نقاطی از ساحل، به‌صورت تقریباً غیرقابل پیش‌بینی، درون آب دریا آب‌راهه‌هایی به طرف دریا ایجاد می‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به‌سمت دریا) جریان می‌یابد. این جریانها کاملاً از امواج آب متفاوت بوده و به آنها جریانهای ساحلی، جریانهای شکافنده (Rip Currents)، یا جریانهای مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری نقاط جهان و بویژه در سواحل دریای خزر، تلفات جانی بسیاری را به‌بار می‌آورند.

جریان شکافنده از بالا شبیه یک بادبزن دستی است که دسته آن به‌سمت ساحل، و دهانه آن به‌سمت دریا می‌باشد. دسته این بادبزن بیشترین قدرت را دارد و صرف‌نظر از اینکه شناگر چقدر شنا بلد است یا چقدر توان جسمی دارد، عملاً برگشت وی به‌سمت ساحل را غیرممکن ساخته، او را سریعاً با خود به‌داخل دریا می‌کشاند. برای درک بهتری از قدرت این جریان باید گفت که سرعت این جریان معمولاً از رکورد سرعت شنای المپیک نیز بالاتر است؛ بدین معنی که حتی بهترین قهرمان شنای المپیک نیز نمی‌تواند بر خلاف آن شنا کرده و به طرف ساحل برگردد. عرض جریان شکافنده بین ۳ تا بیش از ۶۰ متر، و طول آن به‌داخل دریا بسیار متفاوت است (گاهی فقط در ناحیۀ شکسته شدن امواج یا همان محلی که موج فرو ریخته و کف سفید رنگ تشکیل می‌دهد بوده، گاهی نیز تا ده‌ها متر به‌داخل دریا کشیده می‌شود).



علائم جریان شکافنده:
تشخیص زمان تشکیل جریان شکافنده برای افراد عادی دشوار است. در بسیاری موارد دیده شده که افراد بسیاری در دریا مشغول شنا کردن بوده، همه چیز عادی و خوش‌آیند به نظر می‌رسد، اما در همین بین یک نفر در میان جریان شکافنده به‌سادگی و بی‌سروصدا غرق می‌شود. لذا جریان شکافنده الزاماً مختص دریاهای طوفانی و مناطق پرخطر نیست. مواقعی که دریا موّاج است، احتمال تشکیل جریان‌های شکافنده بسیار زیاد است. لذا در این شرایط نباید وارد آب دریا شد و بهترین کار این است که شنا را به‌زمانی دیگر موکول کرد و از زیبایی‌های ساحل لذت برد. توجه داشته باشید که جریان‌های شکافنده در تمام دریاها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها می‌توانند رخ دهند. برخی نشانه‌های قابل رؤیت جریان‌های شکافنده عبارتند از:
- آب در محل جریان شکافنده آرام و بدون موج است.
- رنگ آب در محل جریان شکافنده با بقیه نقاط تفاوت دارد (شکل‌های بالا).
- خطی از آب کف آلود، خزه یا زباله در محل جریان شکافنده به سمت دریا حرکت می‌کنند.
- امواجی که به سمت ساحل می‌آیند، در محل جریان شکافنده دچار شکست می‌شوند.
- در بسیاری از نقاط در سواحل گیلان و مازندران ساحل ماسه‌ای است. در ساحل ماسه‌ای علایمی شبیه اشکال هلالی وجود دارد. نوک هلال جایی است که جریان شکافنده تشکیل می شود.











روش فرار از جریان شکافنده:
چنانچه درون یک جریان شکافنده گرفتار شدید، نخست آرامش خود را حفظ کنید. دوم اینکه هرگز، هرگز و هرگز بر خلاف جریان شکافنده و به سمت ساحل شنا نکنید. این اقدام مرگبار منجر به خسته‌شدن کامل شناگر شده و شناگر از رمق افتاده به‌راحتی غرق خواهد شد. در عوض خود را بر روی آب نگاه دارید؛ اکنون دو گزینه پیش روی شماست:
 
۱- اگر توان بدنی بالایی برای شنا دارید:

الف- به‌صورت موازی با ساحل حرکت کرده و از مسیر جریان کاملاً خارج شوید و سپس به صورت مورب به سمت ساحل برگردید (شکل زیر را ببینید).

ب- یا اینکه برای خروج از جریان شکافنده، موازی با ساحل در عمق آب شنا کنید. در اعماق زیرین آب، جریان شکافنده قدرت کمتری دارد. لذا می‌توان به این طریق از مسیر جریان فرار کرده، آنگاه از آب عمیق به آرامی و به‌صورت مورب به سطح آمده و به صورت مورب به ساحل برگشت. دقت کنید که این روش نیازمند توانایی حبس نسبتاً طولانی تنفس می‌باشد.
 
2- اگر توان بدنی معمولی دارید:

هم جهت با جریان به‌سمت دریا حرکت کنید. معمولاً جریان پس از طی چندین‌متر تا چند ده متر، قدرت خود را از دست می‌دهد. در اینجا می‌توانید با صورت موازی با ساحل از جریان فرار کرده و پس از طی چندین متر و دور شدن از جریان، ابتدا نفس بگیرید، سپس تقاضای کمک کنید و بعد به صورت مورب به سمت ساحل برگردید. لازم به ذکر است که معمولاً دریا در خارج ناحیه شکست امواج آرام‌تر است. ناحیه شکست امواج، ناحیه‌ای است که موج در آنجا فرو ریخته و به رنگ کف سفید دیده می‌شود، و این ناحیه برای شناکردن مناسب نیست. بنابراین شناگری که بتواند خود را در خارج ناحیه شکست امواج روی سطح آب نگاه دارد، از جریان شکافنده در امان خواهد بود (البته به‌طور کلی فاصله گرفتن زیاد از ساحل برای بیشتر شناگران به هیچ وجه قابل توصیه نیست).
http://s1.picofile.com/file/5461070535/9.jpg

در هر دو دسته افراد با توان بدنی بالا و با توان بدنی معمولی:

اگر تشخیص دادید که کمکی به شما نخواهد رسید و باید با توان خود به طرف ساحل برگردید، همراه با امواج خود را به ساحل برسانید. هنگامی که امواج بزرگ به سمت شما می‌آیند، چند ثانیه نفس بگیرید و حدود یک متر زیر آب بروید تا از ضربه موج در امان بمانید. توجه داشته باشید که ممکن است دوباره درون جریان شکافنده دیگری گرفتار شوید. در این هنگام نیز شک نکرده و اجباراً همراه آن به سوی دریا برگردید، ولی مجدداً بر طبق اصول پیش‌گفته به سمت ساحل بازگشت کنید.
 
چند توصیه مهم:

جریان شکافنده معمولاً بسیار قوی بوده و به‌راحتی می‌تواند حتی جان شناگران بسیار ماهر را به‌خطر اندازد. اگر شما یا عزیزانتان هنوز شنا در دریا را کاملِ کامل فرا نگرفته‌اید، اگر به‌توان بدنی خود برای شنا کردن در دریای مواج و فنون شناور نگه داشتن خود بر روی موج اطمینان ندارید، بهترین کار این است که در دریا شنا نکنید. یا لااقل در همان لبۀ دریا از خنکی آب لذت ببرید و دچار دردسرهای فوق و مصیبت‌های جبران‌ناپذیر نگردید.

در بستر آب سواحل دریای خزر (به‌ویژه از آستارا تا نکا) پشته‌های ماسه‌ای وجود دارد که با ایستادن بر روی آنها چنین تصور می‌شود که در ناحیه کم‌عمقی حضور داریم. ولی با فقط اندکی جابه‌جایی، عمق آب شدیداً افزایش می‌یابد؛ ضمناً پشته‌های ماسه‌ای ناپایدار بوده و گاهی زیر پای فرد فرو ریخته و او را در عمق زیاد آب گرفتار می‌کنند. در برخی مناطق نیز عمق آب به صورت ناگهانی زیاد می‌شود. این حالت مشابه این است که بر روی لبۀ کوهی حرکت کنید که با یک قدم به جلو، زیر پایتان درّه‌ای پدیدار شود. فردی که شنا بلد نباشد، دیگر نمی‌تواند به عقب برگردد و  به‌همین راحتی جان خود را از دست می‌دهد.

بالا آمدن آب دریای خزر در چند سال اخیر موجب شده که بسیاری از ساختمانها و تأسیسات ساحلی، و چاه‌های آب و فاضلاب آنها، در زیر آب ساحل مدفون شوند. در سواحلی که پاکسازی صورت نگرفته، شناگر در هنگام شیرجه ممکن است با اشیاء چوبی و فلزی و سنگی به جای مانده از این ساختمانها برخورد کند. ضمناً چاه‌های آب و فاضلاب می‌توانند شناگران را به داخل خود بمکند.

لذا اگر قصد شنا دارید؛ در مناطق پاکسازی شده و در حضور نجات غریق به این امر اقدام کنید. و باور کنید که بسیاری از مناطق «شنا ممنوع» با توجه به خطرات ساحل آن ناحیه و متعاقب مرگ‌و میرهای بسیاری که داشته است به این نام لقب گرفته‌اند. فراموش نکنید که دریا در عین زیبایی و آرامش، جان انسانهای عزیز بسیاری را گرفته است؛ افرادی که هرگز در هنگام ورود به آب، تصورش را هم نمی‌کردند به چنین مرگ دلخراشی مبتلا شوند.

قدیررضایی ، معاون استاندار مازندران: پایان بحران سیل ...

ساحل نشین : میرقدیررضایی ، معاون استاندار مازندران و سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن گفت: پس از 10 روز از وقوع سیل در 3 هزار تنکابن گردشگران می‌توانند با رعایت نکات ایمنی به این منطقه زیبا و گردشگری سفر کنند.

به گزارش ساحل نشین به نقل از فارس ، سید قدیر رضایی صبح امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده 3 هزار تنکابن با اشاره به پایان عملیات بازگشایی مسر روستاها افزود: سیل اخیر در دو منطقه 3 هزار تنکابن و کلاردشت خسارت جانی نداشته و بیشتر آسیب‌ها به زیرساخت‌هایی از قبیل راه، برق، تلفن، شبکه آبرسان، مراکز پرورش ماهیان سردآبی و پل‌ها بوده است.
وی اظهار داشت: آنچه که در این میان از همه موراد بیش از دقت نظر و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها مطرح است انجام مطالعات و کار کارشناسی دقیق از وضعیت یخچال‌های علم کوه و تخت سلیمان است که این امر با درخواست ما و حضور کارشناسان در دستور کار قرار دارد و باید تیمی از وزارت نیرو برای انجام تحقیقات سریعا وارد کار شوند تا دیگر شاهد چنین وقایع و تهدیدات مخاطره‌انگیزی نباشیم.
معاون استاندار و سرپست فرمانداری ویژه تنکابن کار اصلی و اولویت ستاد بحران شهرستان در جریان سیل اخیر را بعد از نجات جان انسان‌ها بازگاشایی راه عنوان کرد و ادامه داد: با باز شدن مسیر همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان توانایی خدمت‌رسانی و انجام وظایف خود را خواهند داشت.
وی تلاش و تعامل ادارات و مردم در کمک به بازگشایی و رفع مشکلات مردمی را ستود و خاطرنشان کرد: پس از مدیریت بحران که به خوبی صورت گرفت می‌توان گفت مدیران شهرستان تنکابن می‌توانند در این مقوله در غرب استان کارساز و موثر عمل کنند و این مهم مایه خوشحالی است.
معاون استاندار مازندران و سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن با اشاره به اینکه ظرف شش روز ستاد بحران شهرستان توانست حدود 12 کیلومتر از مسیری که به طور جدی آسیب دیده بود را پاکسازی و ترمیم کند، خاطرنشان کرد: طی این مدت راه روستایی تا آخرین روستای منطقه بازگشایی شده و مردم می‌توانند با خیال راحت برای اموراتشان به تنکابن رفت و آمد کنند.
وی همچنین از ترمیم شبکه برق، آب و مخابرات خبر داد و بیان داشت: خسارات سنگینی در بخش پرورش ماهی داشته‌ایم که هفت مرکز پرورش ماهی خسارت دیدند و 15 واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.
رضایی بیان داشت: عمده خسارت‌های سنگین در این سیل شامل ابنیه راه‌هاست اما بیشترین خسارتی که دیده شد در بخش گردشگری است زیرا اقتصاد مردم منطقه با گردشگری گره خورده است.وی مناطق 2 هزار و 3 هزار تنکابن را مستعد گردشگری به ویژه طبیعت‌گردی و توریسم درمانی معرفی و تاکید کرد: در صورتیکه مقامات ذیربط از این مقوله حمایت کنند جا برای ایجاد اشتغال مفید و پایدار برای جوانان تحصیل‌کرده این مناطق وجود دارد.

نگرانی مردم کلاردشت از پایان کار ستاد بحران سیل

هرچند بحران سیل سوم تیرکلاردشت باکمک مردم سیلزده وتلاش ستادبحران استان به پایان رسید. ولی پایان کارستاد بحران وخروج ماشین آلات راه سازی ولایروبی رودخانه سردآبرود کلاردشت و ترک مسئولان استانی ازمنطقه سیل زده، مردم ومسئولان کلاردشت رانگران کرده است.

 به گزارش خبرنگار ساحل نشین از کلاردشت، شجاع سلیمانپورعضو شورای شهرکلاردشت بانگرانی از ترک ماشین آلات واعلام پایان کارستاد بحران گفت: متأسفانه ازاین پس موج دوّم بحران با خارج شدن ادوات و ماشین آلات سبک وسنگین ستاد بحران ازمنطقه سیلزده نگران کننده ترازموج اول وقوع سیل مخرب سوّم تیرآغاز شده است. البته ماامیدواریم این طورنباشد که باکم شدن بحران سیل، احساسات مردم دوستانه مسئولان نیزتمام شده باشد. چون تجربه حوادث غیرمترقبه در گذشته نشان داده است که مردم راپس ازرفع بحران اولیه رهاکرده اند.

سلیمانپوردرادامه افزود: بحران هنوزدرمنطقه تمام نشده است. بسیاری ازپل های مسیر وسردهنه های آب زراعی دست نخورده باقی مانده وپل های شکسته باتوجه به حضورماشین آلات سبک وسنگین داخل رودخانه قراردارد. که اگرسیل دوباره ای رخ دهد ممکن است عواقب بدتری درانتظارباشد.

 عضوشورای شهرتأکیدکرد، استانداری باتوجه به بودجه اندک شهرداری وشورای شهراعتباری برای احداث دیواره حفاظتی بیش ازچهل کیلومتر ازرودخانه وآزادسازی حریم کمی آن تخصیص دهد.

دکترمحمد سنایی بخشدارکلاردشت گفت: سیل اخیرکلاردشت موجب خسارت سنگین به تأسیسات آبرسانی، برق، راه، زمین های کشاورزی، شیلات وخانه های مسکونی مردم چند آبادی گردید. که با کمک مردم وتلاش شبانه روزی دستگاه های اجرایی منطقه واستان، بحران سیل درمنطقه مهارشد.

سنایی درادامه افزود: درحال حاضر اکثر23 دسنگاهی که برای جمع آوری پل های شکسته، لایروبی رودخانه وبازکردن راه درمنطقه بالادست حاضر شده بودند منطقه راترک کرده اند.

بخشدارکلاردشت باقدردانی ازتلاش همه دستگاههای اجرایی درحل بحران گفت: انصافاً اگرتلاش همه دستگاهها خصوصاً قرارگاه سیدالشهداء سپاه، مردم سیل زده، بسیجیان، سربازان پادگان مرزن آباد وحضورمستمر معاون عمرانی استانداروفرماندار چالوس نبود رفع بحران سیل درکمتراز 15 روزامکان پذیرنبود، هرچند مادرحال حاضر ازبحران گذشته ایم، اینک برای بازسازی شبکه های آب، برق، راه، زمین های کشاورزی، تلفن، شیلات وخانه های آسیب دیده نیاز به اعتبار وهمت مردم ومسئولان منطقه داریم.

* سیل به خانه های 16 فرهنگی خسارت جدی زد - شهاب یکی ازفرهنگیان بازنشسته فرهنگی وآسیب دیده ازسیل گفت: شب حادثه ازطریق موبایل کوهنوردان بالادست وآژیرنیروی انتظامی متوجه سیل شدیم بااینکه خودمان رانجات دادیم، خانه و محوطه ماگرفتار سیل شد.

وی درخصوص کمک رسانی گفت: با اینکه همه تلاش می کردند تامشکل مردم سیلزده حل شود ولی کمک رسانی دربسیاری ازموارد ناقص انجام می گرفت.

این معلم سیلزده باقدردانی ازهمکاران فرهنگی خودافزود: جمعی ازهمکاران فرهنگی به اتفاق رئیس آموزش و پرورش برای پاکسازی لجن های محوطه وداخل خانه های فرهنگیان به کمک ماآمدند. تسهیلاتی هم ازسوی رئیس آموزش و پرورش مثل یکصدهزارتومان بلاعوض ویک میلیون تومان وام ضروری برای همه فرهنگیان درنظر گرفته اند. که این بابت ازهمکاران فرهنگی سپاسگزاریم.

حاتمی ازاهالی محله رودبارک گفت: من بجزحضورآقای فرماندار که انصافأدرخدمت مردم بودازعملکرد هیچ مسئولی دیگرراضی نیستم.

* ربیع پورازدیگرسیلزدگان کلاردشتی گفت: برای پاک کردن محوطه وخانهازگل ولای باتعدادی ازسیل زده چندبار به ستادحاضردرمنطقه مراجعه کردیم، جوابی نگرفتیم. مجبورشدیم کارگربگیریم وخانه هایمان راازگل ولای پاک کنیم. برای اعتراض ازبی تفاوتی برخی مسئولان درتقسیم موادغذایی وکمک رسانی به فرماندارشکایت ببریم که باخنده وبرخورد خوب فرماندار روبروشدیم. حضورشبانه روزی فرماندار وبرخوردخوبش همه مشکلاتی که داشتیم فراموش کردیم واز خیرشکایت خودگذشتیم.

* علیمردان محمدزاده نایب رئیس شورای بخش باقدردانی ازستاد بحران درمهاراولیه سیل گفت: کمک اولیه در مهار سیل کمکی اورژانسی وخوب بود. ولی نگرانی مابارفتن مسئولان وماشین آلات ازمنطقه این است که باترک آنان مارابامشکلات بازسازی پیش روتنهابگذارند

محمدزاده افزود: هنوز بسیاری ازمشکلات اولیه سیل برطرف نشده وراه احداثی به ونداربن بدون مطالعه صورت گرفته ودرمسیری بهمن گیر ساخته شده است.

نایب رئیس شورای بخش گفت: ازپل وجاده احداثی بالادست که بگذریم درداخل شهرومسیررودخانه محله های ولوال وحسنکیف بامشکل جدی روبروهستند. که اگراعتبارملی لحاظ نشود وکمک استانداری نباشد منطقه قادربه حل مشکل منطقه نخواهدبود.

* فرماندارچالوس : مردم کلاردشت نگران نباشند

سیدقدیررضایی فرماندار چالوس باابرازخشنودی ازمردم کلاردشت گفت: مردم نگران بازسازی مناطق سیل زده نباشند.

* فرماندارچالوس افزود: گام اوّل ستاد رفع بحران اولیه سیل، برقراری ارتباط مردم بالادست رودبارک بازدن پل اضطراری، رفع موقت برق، تلفن وآبی که شبکه آبرسانی آن باتخریب صددرصدی روبرو بود. ودیگراینکه بتوانیم مشکلات اولیه لایروبی رودخانه و پاکسازی منازلی که دچارخسارت وتخریب شده بودند.

رضایی گفت: گام اوّل باکمک مردم خوب منطقه خصوصاً مردم سیل زده رودبارک وهمه مدیران اجرایی به پایان رسید. وهمه اهداف ستاد درگام اوّل محقق شد.

* فرماندارچالوس درادامه گفت: شروع فازدوّم بازسازی مناطق سیل زده، برداشت کمی ومطالعات تخصصی است، که بنیاد مسکن متولی بازسازی تمامی پروژه های حادثه سیل اخیر کلاردشت است. بنابراین مردم ومسئولان منطقه نگران نباشند. کلاردشت باکمک مسئولان ومردم خوب منطقه ساخته خواهدشد.

سیل سوم تیرسال 90 کلاردشت علاوه برتخریب کامل تأسیسات آب شهری وروستایی وهمچنین تصفیه خانه، به راه، برق وتلفن وبه 141 خانه روستایی وشهری، سردهنه های آب زراعی، بیش از30 هکتارازباغات وزمین های کشاورزی و20 دهنه پل از20 تا 100درصد خسارت واردکرده است.

حضور پدرانه ، دلسوزانه و مدبرانه ی فرماندار چالوس در بین مردم

ساحل نشین: به گزارش دریانیوز، در پی انتشار مطلبی با عنوان " یخچال و فرماندار نقاط مشترک دو سیل در مازندران " یکی از کاربران دریانیوز، مطلبی نوشته که ضمن انتقاد از سایت دریا و برخی از سایتهای شمال کشور ، مطالبی را در دفاع از فرماندار چالوس نوشته است که آن را منتشر می نماییم : 
اول اینکه نوشتید که :هر چند رضایی تاکنون نشان داده که مدیری پر تلاش است !!

قصد نظر دادن نداشتم و زیاد اهل نظر دادن نیستم اما از 2 جمله ای که در قسمتی از خبر نوشتید ، واقعا متاسفم برای شما!

به نظر شما میرقدیر رضایی که حقیقتاً جایگاه و لیاقت بیش از این ها دارد و از مسئولان استانی قدرتمند بوده و هست ، فقط مدیر پرتلاشی است؟!! خیر ! مدیری که برای همه ی فرمانداران و بخشداران استان کارگاههای آموزش مدیریت بحران تشکیل می دهد و در کشور ، مازندران را الگو می کند و شورای عالی امنیت ملی کشور از شخص ایشان تقدیر میکند و خیلی از کارشناسان دست پروده ایشان امروز در استان و استانهای دیگر فرماندار و .. هستند ، فقط مدیر پرتلاشی است؟!!!

جناب سردبیر دریا نیوز و همه ی سایت های شمالی که اکثر اوقات ندانسته قلم می زنید، بهتر است رزومه ی مدیریتی ایشان را ببینید و بخوانید و بعد از ایشان بنویسید. وقتی از رضایی حرف میزنید ، بدانید که فقط از یک فرماندار حرف نمی زنید . مدیری که امروز فرماندار دوشهر کوچک هست ، جایگاهی حقیقتاً بالایی دارند. این دوشهر در مقابل تجربه و مدیریت قدرتمندانه ی رضایی ، خیلی کوچک هستند . اگر شما و همکاران شما در سایتهای خبری دیگر در جلسه معارفه ی رضایی در تنکابن بودید ، می دیدید که استاندار مازندران شخصا در آن جلسه در مقابل همه ی حضار پشت تریبون فرمودند : که اگر این آقای رضایی جای من استاندار بود ، از من بهتر استان را مدیریت می کرد و حداقل پست برای ایشان ،معاون استاندار است.

البته طاهایی متواضعانه سخن گفت ، ولی از هیچ فرمانداری به این شکل سخن نگفت.

بهتر است شما و همکاران سایتهای خبری که بعضا خبری از این جلسه نزدند و بعضی از همکارانتان یا خبر نزدند یا بعد از چند روز نشستند حاشیه درست کنند که چرا یک نفر دو فرمانداری!!

در کلاردشت هر مدیری بود جا می زد. دوستان شما و شما کمترین خبر را از کلاردشت در خروجی های خود آوردید. یک سری به خبرگزاری مهرو فارس بزنید ! ببنید دنیایی خبر از کلاردشت بود که همه از مدیریت قدرتمند رضایی است . هیچ کدام از شما کلاردشت را ندیدید یا اگر دیدید فقط در عکس ها مشاهده کردید. اگر شما و همکاران مجازی شما فاجعه ی کلاردشت را نظاره میکردید و مدیریت قوی و شب زنده داری های این مدت رضایی در کلاردشت را میدید ، به دنبال صرفا یک خبر یا یک حاشیه نبودید.

بعد از این مدیریت قوی همکاران شما به جای اینکه از رضایی، استاد مدیریت بحران و برگزار کننده ی  4 کارگاه آموزشی مدیریت بحران در استان برای مدیران استان ، تقدیر کنند ، در خروجی خود آوردند که چرا استاندار شبانه از کلاردشت بازدید کرد!!!!! مزحکترین تیتری که میشود در سایت ها زد!
اگر تعصب و دغدغه ی کاری میرقدیر رضایی را میدید به خود جرات نمی دادید که بنویسید: باید همتی مضاعف در این راه به کار برد!
می دانید چرا؟! چون اصلا ایشان را در کلاردشت ندیدید و ندیدید که با دنیایی  خستگی ، با تمام انرژی به تنکابن رفت و مدیریت بحران فرمانداری تنکابن را تشکیل داد و همه چیز را تحت کنترل گرفت .
عزیزان پایگاههای خبری، به جای اینکه در شرق استان بنشینید و ندانسته قلم بزنید، یک نفر را به منطقه بفرستید تا ببینید که کسی که در بین این مردم کار واقعی میکند و مردم ممنون دار او هستند ، دلسوز این مردم است نه کسانی که مجازاً حاشیه تراشی میکنند و خود را سایت خبری و دلسوز مردم می دانند .
من به عنوان کسی که اشک مردم و مشکلات کلاردشت و حضور پدرانه ، دلسوزانه و مدبرانه ی فرماندار چالوس در بین مردم سختی کشیده را  دیده ، این نظر نوشتم .
بخدا باید دعا کرد و خستگی را از تن این چنین مدیران گرفت...
خبرنگار یکی از پایگاههای خبری - استان مازندران

یخچال و فرماندار نقاط مشترک دو سیل در مازندران

ساحل نشین :  به گزارش دریانیوز،پس از جاری شدن سیل در کلاردشت در هفته گذشته، عصر روز شنبه سیل بخش هایی از مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن را نیز فرا گرفت.

هنوز برآوردی از خسارات احتمالی وارد شده اعلام نشده است اما به محض اطلاع از وقوع سیل گروههای امداد و نجات به منطقه سیلزده این شهرستان اعزام شدند.

همچنین ستاد مدیریت بحران در فرمانداری تنکابن تشکیل شد و به گفته مسئولان شهری پیش بینی های لازم برای مقابله با خسارت بیشتر ناشی از جاری شدن سیل در مناطقی از این شهرستان اندیشیده شده است.

اما دو نکته مشابه درباره سیل کلاردشت و تنکابن قابل توجه می باشد:

1- هم در کلاردشت که بخشی از شهرستان چالوس است و هم در دو هزار و سه هزار که بخشی از شهرستان تنکابن می باشد قدیر رضایی فرماندار است . رضایی که فرماندار چالوس بود، با حفظ سمت به فرمانداری ویژه تنکابن نیز گمارده شد تا به اوضاع این شهرستان و شهرستان های دیگر در غرب مازندران سر و سامان دهد. هر چند رضایی تاکنون نشان داده که مدیری پر تلاش است اما اینک سختی مدیریت بر دو شهرستان بیش از پیش دیده می شود و باید همتی مضاعف در این راه بکار برد.

2- برخی از مسئولان شهری و استانی دلایل جاری شدن این دو سیل را ناشی از آب شدن یخچال ها می دانند. پس از انکه اعلام شد سیل کلاردشت بخاطر ذوب شدن یخچالهای طبیعی علم کوه بوده است اینک در اولین برآوردها اعلام گردیده که سیل دوهزار و سه هزار بر اثر آب شدن یخچالهای طبیعی کوه تخت سلیمان است که البته باید منتظر نتایج دقیق از سوی کارشناسان خبره بود .  

سیدقدیررضایی، معاون استاندار مازندران:سیل 6 میلیاردی تنکابن

ساحل نشین : سیدقدیررضایی، معاون استاندار مازندران و سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن گفت: سیل تنکابن تاکنون بدون در نظرگرفتن خسارت راه 6 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به همراه داشت.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان تنکابن، سید قدیر رضایی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان تنکابن در جمع خبرنگاران افزود: بر اثر سیل، همچنان راه ارتباطی 14 روستای بالادست تنکابن قطع است و اداره راه و ترابری در تلاش است تا بتواند این مسیر را بازگشایی کند.
وی تصریح کرد: سیل تنکابن به بخش آب و فاضلاب روستایی در 13 روستا مبلغ 300 میلیون تومان، در بخش برق به طول 7 هزار متر شبکه‌ها را از بین برد و 200 میلیون تومان خسارت زد.
سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن خاطرنشان کرد: در بخش مخابرات نیز 550 متر شبکه‌های مخابراتی به مبلغ 150 میلیون تومان خسارت دید.

ادامه مطلب ...

فرماندار بهشهر خبر داد:سواحل میانکاله به طرح‌های مازندران پیوست

ساحل نشین:  فرماندار بهشهر از پیوستن دریای میانکاله به جمع طرح‌های سالم‌سازی سواحل مازندران خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، محمد‌رضا البرزی در حاشیه بازدید از طرح‌های دریای این شهرستان که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران انجام شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان بهشهر قطب گردشگری شرق مازندران است و با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی به‌منظور در اختیار قراردادن امکانات برای بهره‌مندی مسافران و گردشگران از مواهب طبیعی آن نیازمند است.

ادامه مطلب ...

زلزله‌ 3.5 ریشتری مازندران را لرزاند

ساحل نشین : دقایقی پیش زلزله حدود 3.5 ریشتری برخی از شهرهای استان مازندران را لرزاند.  


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری مقارن عصر امروز زلزله‌ای به مقیاس حدود 3.5 ریشتر تعدادی از شهرهای استان مازندران را به لرزه در آورد. گفته می‌شود مرکز این زلزله شهرستان جویبار بوده است. هنوز از جزئیات این زلزله خبری در دست نیست.

سرپرست وزارت نفت:اکتشاف نفت در دریای مازندران پیگیری می‌شود

ساحل نشین : سرپرست وزارت نفت گفت: کار اکتشاف نفت در دریای مازندران در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدعلی علی‌آبادی شب گذشته در نشست با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران مرتبط با صنعت نفت و گاز استان مازندران با تاکید بر اینکه باید منابع جدید مالی برای فعالیت‌های گاز رسانی و انرژی تعریف شود، گفت: ساخت ایستگاه‌های سی ان جی در کشور نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه کار اکتشاف نفت در دریای مازندران در حال پیگیری است در عین حال افزود: دسترسی به منابع نفت و گاز در عسلویه و جنوب کشور آسان‌تر است.
ادامه مطلب ...

**خبرفوری** سیل در تنکابن/ 30 روستا آسیب دیده اند

ساحل نشین : سیدقدیررضایی،معاون استاندار و سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن از خسارت دیدن 30 روستا بر اثر سیل دیروز در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان تنکابن، سید قدیر رضایی در نخستین جلسه ستاد بحران شهرستان تنکابن که ساعت 24 دیشب در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: این سیل از یخچال سلیمان شروع شده و از سمت روستاهای دوهزار و سه‌هزار به سمت شهر در حال حرکت است که در طی مسیر خود قطعی برق و تلفن را به همراه آورده است. وی ادامه داد: منازل مسکونی در حاشیه این رودخانه در روستاهای بالادست نیز دچار خسارت شدند. سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید در آماده باش کامل و به روستاهای بالادست اعزام شوند تا بتواند به امداد رسانی و خدمات رسانی در این ارتباط باشند.
وی بیان داشت: این سیل سنگ‌های بسیار سنگینی را با خود به روستاهای پایین حمل و موجب خسارت بر پل‌های مسیر شده است. رضایی گفت: ادارت برق، آب و مخابرات ضروری است با بسیج کردن نیروهای خود در محل حاضر و نسبت به برقراری نیازهای مردم اقدام کنند. سرپرست فرمانداری ویژه تنکابن در پایان گفت: تمام نیرو ها باید با توان چند برابر به خدمت رسانی به مردم سیل دیده روستاهای بالادست تنکابن تلاش کنند.

تسریع در جبران خسارت‌های سیل کلاردشت

ساحل نشین: معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خواستار تسریع در جبران خسارت‌های زیرساختی در منطقه سیل زده کلاردشت از سوی ادارات ذی‌ربط شد.هادی ابراهیمی در حاشیه بازدید از منطقه سیل زده کلاردشت در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در پی وقوع این سیل آسیب زیادی به زیرساخت‌های منطقه از جمله آب، راه و برق وارد شده است. 

وی ادامه داد: مدیریت بحران در منطقه به ریاست فرماندار به خوبی توانست بر اوضاع منطقه مدیریت کند و فعالیت‌ها را به خوبی انجام دهد و به واقع دیدیم کاری که می‌شد چند ماه به طول بیانجامد ظرف مدت پنج روز کار شده است.

ادامه مطلب ...

بهشت گمشده قربانی خشم طبیعت شد

ساحل نشین : برخی از اهالی رودبارک از توزیع نادرست امکانات اولیه چون آذوقه و آب در نقاط آسیب دیده می گفتند اما طبق آمار مسئولان در حد توان این امکانات به منطقه ارسال شد.
به گزارش مهر، در پی بارش شدید باران در شهرهای ساحلی، بالا آمدن آب رودخانه سردآبرود و ایجاد سیلاب خسارت بسیاری به تاسیسات زیربنایی، مخابرات و آب و برق روستای رودبارک و نیز سردهنه تصفیه خانه آب شرب و تاسیسات شیلات کلاردشت وارد شد.در پی بروز این حادثه که خوشبختانه تلفات جانی درپی نداشت بلافاصله ستاد بحران در شهرستان تشکیل و طبق هماهنگی ها و دستور فرماندار چالوس ماشین آلات لازم از جمله جرثقیل و بیل مکانیکی و لودر برای جابجایی سنگ های بزرگی که توسط فشار آب رودخانه در مسیر جاده و همچنین در حیاط منازل مسکونی قرار گرفت در منطقه مستقر شد.
معاون عمرانی استاندار مازندران به همراه تنی چند از مدیران کل استان با حضور در کلاردشت و منطقه سیل زده رودبارک از نزدیک عمق فاجعه را مورد بازدید و با تشکیل جلسات اضطراری ستاد بحران در شهرداری کلاردشت کلیه دستگاه های اجرایی را موظف به امدادرسانی و کمک در جهت بازگشایی مسیر رودخانه و جاده کرد.
هاشمی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از بروز این حادثه که متاسفانه خسارت مالی چند میلیارد تومانی به همراه داشته گفت: بعد از بازدیدی که از منطقه داشتم واقعیت این است که عمق خرابی ها و خسارت بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کردیم. از لحظات اولیه که به ما اطلاع دادند هماهنگی های اولیه انجام شد تا اقدامات ضروری برای امدادرسانی صورت گیرد.

ادامه مطلب ...

تقاضای بالگرد برای شناسایی خسارت‌های سیل کلاردشت

ساحل نشین : فرماندار چالوس گفت: برای بررسی و شناسایی بیشتر خسارت‌های مناطق بالادست کلاردشت ناشی از وقوع سیل، تقاضای یک دستگاه بالگرد کردیم.

 

سید قدیر رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس افزود: طغیان رودخانه سردآبرود به علت سیل در بالادست کلاردشت خسارت زیادی به منطقه رودبارک کلاردشت وارد کرد.
وی تصریح کرد: طغان رودخانه از ساعت 11 دیشب شروع شد که در همان لحظات اولیه ستاد بحران شهرستان به منطقه اعزام شد اما تاکنون دسترسی به نقاط بالادست کلاردشت مقدور نشده است.  

 
 
 
 

 

فرماندار چالوس ادامه داد: در حال حاضر به جاده، پل‌ها و مناطق مسکونی در کلاردشت خسارت جدی وارد شده و آب و برق مردم آن منطقه قطع است.
نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس افزود: با هماهنگی‌های به‌عمل آمده ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی، لودر و جرثقیل به جهت بازگشایی مسیر و جابجایی سنگ‌هایی در جاده حضور دارند در حال اعزام به منطقه هستند. رضایی اظهار داشت: به تصفیه خانه آب شرب کلاردشت نیز که در منطقه رودبارک خساراتی وارد شد اما تاکنون دسترسی به آن ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: مردم و ساکنان منطقه رودبارک از محل تخلیه شدند و از دیشب نیز اطلاع رسانی برای خروج آنها از منطقه آغاز شده بود. وی گفت: ارتباط با روستای ونداربن که در بالا دست رودبارک وجود دارد کاملا قطع بوده و هیچ ارتباطی با تعدادی از ساکنان که در آنجا قرار دارند، نداریم.
رضایی بیان داشت: از شهرستان‌های اطراف درخواست کمک و ماشین‌های سنگین کردیم که در حال اعزام به کلاردشت هستند.
وی در پایان گفت: وضعیت همچنان ادامه دارد و طغیان رودخانه موجب شده تا هر چه زمان می‌گذرد خسارت بیشتری به منطقه نیز وارد شود و نیاز مبرم به وسایل و تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین هستیم.

حضور 200 امدادگر در منطقه سیل‌زده کلاردشت

ساحل نشین : مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران از حضور 200 امدادگر در منطقه سیل‌زده کلاردشت خبر داد. عباد اسدی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از منطقه سیل‌زده رودبارک کلاردشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ساکنان منطقه رودبارک کلاردشت باید به جای امن پناه ببرند.  


وی تصریح کرد: تاکنون 30 چادر خانوادگی و برای یکهزار نفر آذوقه و وسایل گرم‌کننده تهیه و در اختیارشان قرار گرفت. مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اعلام اینکه 30 ماشین امدادی هلال احمر در منطقه حضور دارد، افزود: تمام روسای هلال احمر شهرستان‌های استان در منطقه رودبارک کلاردشت حاضر هستند.
وی با اعلام آغاز آمارگیری از خسارت‌های وارده خاطرنشان کرد: به علت ریزش باران احتمال خراب شدن خانه‌ها وجود دارد و تمام ساکنان منطقه باید محل مسکونی خود را ترک کنند.  


 بارش باران از شب گذشته سبب طغیان رودخانه سردآبرود کلاردشت شد و باعث خسارتی به مناطق بلادست کلاردشت شد. بارش باران در این منطقه همچنان ادامه دارد و آب رودخانه هر لحظه نیز افزایش می‌یابد. امدادگران برای دسترسی و کمک به سیل زدگان اقدام به تخریب خانه مسکونی یکی از اهالی کردند.

فرماندار چالوس، خبرداد : خسارت40میلیاردی سیل به کلاردشت

ساحل نشین : سید قدیر رضایی ،فرماندار چالوس گفت: بر اثر سیل تاکنون 40 میلیارد تومان خسارت به کلاردشت وارد شده است. 

سید قدیر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کلاردشت افزود: در جریان سیل اخیر 20 کیلومتر جاده ارتباطی در رودبارک، منبع تصفیه خانه آب شرب، تعداد زیادی تیرهای برق، حایل رودخانه سردآبرود به طول 20 کیلومتر، تعداد زیادی از دام‌های مردم، 100 واحد منزل مسکونی و 10 دهنه پل خسارت دیدند.

وی ادامه داد: پنج واحد مسکونی نیز به طور کامل تخریب شد و تاسیسات شیلات در منطقه رودبارک خسارت دید و 500 میلیون تومان خسارت بر آن وارد شد.

فرماندار چالوس بیان داشت: با توجه به وضعیت و شرایط بحرانی که در کلاردشت وجود دارد تمام پروژه‌های ملی، استانی و شهرستانی اعم از آزادراه، سد سیاه بیشه و ... را تعطیل اعلام کردیم و ماشین آلات این کارگاه‌ها در حال انتقال به کلاردشت هستند.  وی بیان داشت: در حال حاضر 12 بیل میکانیکی سنگین در حال بازگشایی مسیر رودخانه و برگشت آب به مسیر اصلی هستند که در این مرحله از کار از پیشرفت خوبی برخوردار هستیم.

رضایی بیان داشت: خانوارهایی که در هشت روستای بالادست هستند نیز از طریق نیروهای امدادی به آن روستاها آب و آذوقه ارسال می‌شود.فرماندار چالوس تصریح کرد: هنوز هم در منطقه نیاز مبرم به بیل مکانیکی و کامیون وجود دارد که انتظار داریم در این زمینه مساعدت بیشتری صورت پذیرد.

**خبر فوری** سیل در کلاردشت + تصاویر

ساحل نشین :بر اثر بارش شدید باران و تگرگ پنجشنبه شب و صبح امروز جمعه در بخش گردشگرپذیر کلاردشت، بیش از 100 واحد مسکونی حاشیه سردآبرود تخریب شد.  به گزارش چالوس نیوز، سید قدیر رضایی، فرماندار چالوس ، با استقرار دائمی در منطقه کلاردشت و اعلام وضعیت بحرانی، دستور تعطیلی کلیه پروژه های ملی ، استانی و شهرستانی ، اعم از آزاد راه ، سدسیاه بیشه را صادر و ماشین آلات این پروژه ها در حال اعزام به کلاردشت هستند . اخباردریافتی متعاقباً اعلام می گردد . 

 

برف تابستانی و زلزله در کلاردشت

ساحل نشین : بر اثر بارش شدید برف بخشهای وسیعی از ارتفاعات کلاردشت در سومین روز فصل تابستان سفیدپوش شد.به دنبال بارش شدید باران در دامنه ها و اطراف شهر کلاردشت، ریزش برف شدید ارتفاعات علم کوه  و تخت سلیمان را سفیدپوش کرده است. 

این بارشها که به صورت تگرگ بوده در برخی نقاط بین 15 تا 20 سانتی متر گزارش شده است.هم اکنون آب آشامیدنی مردم کلاردشت قطع است و بیش از دو کیلومتر از لوله های شهر شکسته شده است.

ادامه مطلب ...

به نام کار به کام تفریح!حکایت مدیران خوش سفر مازندران+دانلودفیلم

ساحل نشین : دوشنبه 30 خرداد، اخبار 20:30 شبکه دو در بخش ذیر ذره بین خود طی گزارشی با عنوان " به نام کار به کام تفریح!  حکایت مدیران خوش سفر مازندرانی" زوایای پنهان سفر دسته جمعی 40 تن از مدیران مازندران به کشور ترکیه را برای افکار عمومی منعکس کرد.  

 اظهارات ضدونقیض مدیران در خصوص سفر به آنتالیا یا استامبول، انتقاد یکی از مسافران از عدم برنامه ریزی مناسب ، منابع هزینه این سفر و موضوعات دیگر از سوژه های جالب این گزارش است.

ادامه مطلب ...