پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

سیدقدیررضایی ،رییس ستادهای طرحهای سالمسازی دریای غرب مازندران شد

 سیدقدیررضایی ،فرماندارچالوس ، به عنوان رئیس منطقه ای اجرای  

 طرحهای سالمسازی دریا در غرب استان مازندران منصوب شد

ساحل نشین: طرح های سالم سازی دریا از اول خرداد آغاز می شود .رییس ستاد طرح های سالم سازی دریا در مازندران: در سال جاری جهت مدیریت و نظارت بهتر تمامی طرح های  غرب استان مازندران و شهرستان های غرب استان به مرکزیت فرمانداری چالوس و تحت مدیریت مهندس سیدقدیررضایی ، فرماندارچالوس  قرارگرفت. 

 

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، هادی ابراهیمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار در جلسه ستاد طرح های سالم سازی دریا با بیان اینکه امسال کار ما در سواحل شبانه روزی ست، گفت: طرح های سالم سازی دریا در مازندران با ضرب آهنگ خاصی در سال جاری آغاز شد.

وی استفاده از طرح های سالم سازی دریا را از ابتدای خرداد ماه اعلام کرد و افزود: جهت مدیریت و نظارت بهتر، تمامی طرح های غرب استان یعنی شهرستان های رامسر، تنکابن، عباس آباد، چالوس و نوشهر و نور ، به مرکزیت فرمانداری چالوس و مسئولیت مستقیم مهندس میرقدیررضایی، فرماندار چالوس قرار گرفتند.

رییس ستاد طرح های سالم سازی دریای استان بر کارهای فرهنگی در سواحل تاکید داشت و عنوان کرد: بایست با اجرای برنامه های فرهنگی متنوع فضای مفرح و بانشاطی را برای جوانان و گردشگران در سواحل فراهم کرد.

وی خواستار برنامه ریزی از سوی فرمانداران جهت مسدود کردن نقاط کور در سواحل شد و گفت: رسانه ها و مسئولین مربوطه در خصوص خودداری از شنا در خارج محدوده طرح ها، ضمن اطلاع رسانی، فرهنگ سازی کنند.

ابراهیمی با اشاره به ورود بیش از 16 میلیون مسافرو اقامت بیش از 10 میلیون نفر از آنها در ایام نوروز گفت: مازندران در زمینه ورود گردشگران 18 درصد و در بحث اقامت آنان 12 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشت.

وی سواحل را ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال دانست و افزود: بیش از 11 میلیون مسافر صرفا جهت بازدید از مراکز فرهنگی و زیارتی استان در ایام نوروز وارد مازندران شدند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ضمن بیان اینکه فرمانداران مراقبت کنند تا از ساخت و سازهای بی رویه در کنار سواحل بویژه مشرف به طرح های دریا خودداری گردد، صریح کرد: عدم وجود منابع و اعتبار کافی بویژه در حوزه زیرساخت ها، کمبود نیروهای امدادی و اوراژانس 115، تجهیز ادوات و بیمه تمامی ناجیان غریق و اندک بودن تعداد طرح ها را از جمله مشکلات طرح های سالم سازی دریا در سال گذشته بود. ابراهیمی با تاکید بر ساخت نماز خانه ها در سواحل، یادآور شد: استقرار 17 پایگاه امداد و نجات، برپایی نمایشگاه های کتاب، محصولات فرهنگی و عفاف و حجاب، برگزاری مسابقه مجسمه های شنی و اجرای ورزش دو ساحلی از جمله اقدامات مهم در سال قبل بوده که این میزان بایست در سال جاری افزایش یابد.

رییس ستاد طرح های سالم سازی دریای استان خواستار بهره مندی از ظرفیت های ملی شد و گفت: اجرای طرح های سالم سازی و ایجاد بسترهای جدید در این زمینه همت تمای مسئولین را می‌طلبد. وی در پایان از فعالیت ها و تلاش های سیدقدیررضایی ، فرماندارشهرستان چالوس در ستاد طرح های سالم سازی دریا در سال 90 و ستاد تسهیلات نورزی سال 91  تقدیر و تشکر نمود.

مردم کلاردشت آب آلوده می نوشند؟

ساحل نشین: یک پزشک عمومی:50درصد ازمراجعان به مراکزدرمانی آب آلوده مصرف کرده اند/رئیس آب و فاضلاب شهری:کدورت آب بالاست ولی سالم است/رئیس آب و فاضلاب روستایی:با کم شدن دبی آب ورودی به تصفیه خانه،باکمبود و قطعی آب روبه رو خواهیم شد/رییس شورای اسلامی شهرستان چالوس:بیشتر از 8 ماه است که آب آشامیدنی مردم آلوده است. 

آب یکی از مهم ترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است ، از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه می‌باشد.مدت هاست که آلودگی آب کلاردشت نقل محافل و رسانه های منطقه است.هم اکنون بیش از14 هزارمشترک آب شهری وروستایی درکلاردشت وجود دارد.

در همین زمینه محمد سنایی-بخشدارکلاردشت- با تأیید گلایه های مردم منطقه درخصوص گل آلود بودن آب آشامیدنی منطقه گفت: با پی گیری انجام شده و تلاش آبفاهای شهری و روستایی نابسامانی آب شرب منطقه حل شده است.

* 8 ماه است آب آلوده مصرف می کنیم

جعفر رستمی فر-رئیس شورای اسلامی شهرستان چالوس و عضوشورای شهرکلاردشت- با انتقاد از بی توجهی مسئولان درحفظ سلامت مردم گفت: متأسفانه بیشتر از 8 ماه است که آب آشامیدنی مردم آلوده است و در بسیاری از مواقع حتی برای استحمام و شستن لباس مناسب نیست.

رستمی فر در ادامه افزود: آب آلوده باعث شیوع بیماری های پوستی و گوارشی مردم روستایی و شهری منطقه شده است.

وی تاکید کرد:بارها به صورت تلفنی و یا درجلسات متعدد و حتی در نامه های مختلف مسئولان را درجریان آب آلوده کلاردشت قرارداده ایم و هربارمسئولان قول داده اند که به مشکل آلودگی آب منطقه رسیگی می کنند، ولی به قولی که داده اند عمل نکرده اند.

عضو شورای شهرکلاردشت با بیان این که مشکل آلودگی آب آشامیدنی کلاردشت پس از سیل تیر سال 90 کلاردشت حادتر شده است،تصریح کرد:امیدواریم مسئولان شهرستانی و استانی به جای توجیه،به وعده های شان عمل کنند یا شاید بهتر باشد ما از سازمان بهداشت جهانی کمک بگیریم!    

*مدیریت دو آبفای شهری و روستایی درهم ادغام شود

 علی دراسرایی -رئیس شورای شهرکلاردشت- درخصوص آلودگی آب شرب منطقه گفت: متأسفانه بعد ازسیل تیر ماه سال 90 تا به امروز در این منطقه گردشگرپذیر با مشکل خرابی ناشی ازسیل روبه رو هستیم که علی رغم تصویب برآورد 55 میلیاردتومانی خسارت سیل در ستاد بحران ، هیچ حرکتی درجهت بازسازی خرابی ها تا این لحظه که با بحران گل آلود بودن آب آشامیدنی مردم مواجه هستیم ، انجام نشده است.

دراسرایی گفت:برای برون رفت از بحران آب روستایی و شهری که چندسالی است با افت و قطع طولانی آن رو به رو هستیم دو راهکار وجود دارد،یکی اینکه مدیریت دو آبفای شهری و روستایی درهم ادغام شود. یعنی یک مدیریت،مسئولیت امور آب شرب منطقه را به عهده بگیرد و راه کار دوم این که تصفیه خانه ای پیشرفته باحوضچه های بزرگ ورودی آب رودخانه در بالادست محل تصفیه خانه فعلی ایجاد شود.

*نیمی از بیماران عوارض پوستی و اسهال و استفراغ دارند

*دکترجواد مهرآرا -مدیردرمانگاه ولی عصر(عج) کلاردشت- باتأیید آلودگی آب آشامیدنی منطقه کلاردشت گفت: با توجه به سیل سال 90 کلاردشت که نزدیک به یکسال ازآن می گذرد آب شرب منطقه با مشکل آلودگی روبه روشده است،طوری که دربسیاری مواقع این آب حتی برای استحمام هم مناسب نیست.

 مهرآرا افزود: میکروب، قارچ و دیگر ویروس های موجود در آب موجب شده تا 50%بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ازنوع بیمارانی باشند که باعوارض پوستی و اسهال واستفراغ روبه رو هستند.

رئیس درمانگاه ولی عصر(عج)گفت:متأسفانه آلودگی در منطقه کلاردشت تنها به آب آشامیدنی برنمی گردد، بلکه ضعف مدیریت شهری درنادیده گرفتن هدایت فاضلاب های خانگی به رودخانه حفاظت شده سردآبرود و انباشت زباله درسطح شهر و روستا، دست به دست هم داده اند تابه طورکلی منطقه کلاردشت بامشکل زیست محیطی و آلودگی روبه رو شود.

وی گفت: برای رفع بحران این آلودگی ضمن حفظ محیط زندگی فردی و اجتماعی از سوی مردم،بهینه سازی سیستم آب آشامیدنی و احداث تصفیه خانه مکانیزه و مدرن ویک پارچه سازی سیستم لوله کشی آب روستایی و شهری ازسوی مسئولان ضرورت دارد.

*4 روستا قطعی آب دارند 

آقاجان همتی ازمعلمان بازنشسته روستای کردمحله با اشاره به مشکل بی آبی و آلودگی آن در روستاهای کردمحله و تلوچال با حدود چند صد خانوار جمعیت گفت: ما دربسیاری از فصل های سال باکم آبی مواجه هستیم وکسی هم جوابگو نیست.

 خشایارگل کوهی -رئیس شورای بخش کلاردشت- هم با اشاره به این که طبق معمول مشکل کم آبی را در بسیاری از روستاها به صورت ماهانه داریم و  درحال حاضر نیز 4 روستا بابیش از1000 خانوارقطعی آب دارند،بیان داشت:آنچه که درحال حاضرموجب نگرانی مردم شده آلودگی و گل آلود بودن آب شرب منطقه است که این آلودگی موجب بیماری درمنطقه شده است.

*آلودگی فقط آب نیست

محمد معیری -رئیس انجمن حفاظت ازمحیط زیست کلاردشت-درخصوص آلودگی محیط زیست منطقه گفت: کلاردشت در20 ساله اخیر یکی ازنادر مناطق زیبای مازندران بود که به سبب همین زیبایی موردتوجه گردشگران قرارگرفت.

وی با بیان این که باگذشت زمان این منطقه زیبا با تخریب و تجاوزبه منابع ملی و جنگل ، به یکی ازمناطق آلوده شمال تبدیل شده است،گفت: آلودگی کلاردشت تنها به آب شرب برنمی گردد، بلکه ورود فاضلاب های خانگی به رودخانه حفاظت شده سردآبرود، برای سلامت مردم منطقه یک تهدید است.

*آب ، آلوده نیست

 کمال الدین گودرزی- مدیرآب وفاضلاب شهری شهرستانهای چالوس و نوشهر- گفت: یکی از دلایل گل آلود بودن آب شهری و روستایی کلاردشت در هفته های اخیر، کدورت بیش ازحد آب رودخانه سردآبرود بود که این کدورت بی سابقه آب رودخانه موجب شد تصفیه خانه ازمدارخارج شود. 

وی افزود: با شست و شوی تصفیه خانه و کم کردن دبی ، آب ورودی برای تصفیه را از150 لیتر به 50 لیتر درثانیه کاهش دادیم اما تلاش کردیم ازقطعی آب جلوگیری کنیم.

این مسئول گفت: برای جبران ازکم شدن دبی آب ورودی به تصفیه خانه ازچشمه شیلات رودبارک به مقدار10 لیتربرثانیه وارد شبکه شده است .

 گودرزی درخصوص آلودگی آب شهری گفت: از زمان بروز مشکل آب درمنطقه واحد آزمایشگاهی این اداره به صورت مستمر همه روزه نمونه برداری می کند که نتایج آزمایش های به عمل آمده نشان می دهد با توجه به میزان کدورت آب شهری درحد 1 و16 صدم حد مجاز NTU است و آب شرب شهری کلاردشت سالم بوده و هیچگونه نگرانی از بابت آن نیست.

رئیس آبفای شهری گفت: جهت بالا بردن راندمان تصفیه درطرح گسترش شبکه آبرسانی منطقه ، تصفیه خانه دیگری باظرفیت 100 لیتربرثانیه و با اعتبار ی بالغ بر 2 میلیارد و200 میلیون تومان درحال احداث است که با شروع به کار این تصفیه خانه مشکل آب شرب منطقه کلاردشت حل خواهد شد.

*مشکل آلودگی نداریم

 خلیل اسماعیلی -مدیرآبفای روستایی شهرستان چالوس-نیز با اشاره به مشکل آب شرب منطقه گفت: یکی ازدلایل مشکل آّب منطقه کدورت بالایNTU 500 آب رودخانه سردآبرود بود که براثر آب شدن برف دامنه های بالادست علم کوه به وجود آمد و آب با کدورت بالا وارد مدارتصفیه می شد که موجب از کارافتادن تصفیه خانه شد.

وی گفت: باتدابیر اتخاذشده آب ورودی به تصفیه خانه را پس ازشست و شو از150 لیتربرثانیه به 50 لیتر برثانیه کاهش دادیم و درحال حاضر مشکل آلودگی آب نداریم ،اما احتمالاً با کمبود و قطع آب روبه رو خواهیم شد.

شهرستان بزرگ چالوس میزبان لیگ فوتسال دسته 2 کشور شد

ساحل نشین: هومن ملک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس اظهار کرد: این مسابقات به مدت سه روز و در دو گروه چهار تیمی برگزار می‌شود که در پایان مسابقات از هر گروه دو تیم به مرحله بعدی صعود می‌کنند.

وی ادامه داد: در گروه یک این مسابقات، تیم‌های کوهدشت لرستان، کیان پارس‌آباد، پویای ورامین و مرزن قزل چالوس و در گروه دو نیز تیم‌های مرصاد تهران، بهاران قم، حسینی چالوس و صفاتوس مشهد حضور دارند و با هم به رقابت می‌پردازند. وی ادامه داد: چهار تیم صعودکننده در شهری دیگر با هم مسابقه می‌دهند که طی آن تیم‌های برتر به رقابت‌های فوتسال لیگ دسته دو کشور صعود می‌کنند.

وی تصریح کرد: در نخستین روز این مسابقات استقبال خوبی از این مسابقات شد و این جای بسی خوشحالی دارد و این امر باعث می‌شود تا بتوانیم میزبانی مسابقات مهم‌تری را به میزبانی چالوس برگزار کنیم. ملک‌پور درباره وضعیت بازسازی ورزشگاه شهدای چالوس گفت: این ورزشگاه در حال بازسازی و گسترش است و دارای پیشرفت خوبی نیز هست.

وی بیان داشت: چمن‌کاری این ورزشگاه نیز آغاز شده است و با اتمام این بازسازی قصد داریم تا مسابقات فوتبال در سطحی بالا را برگزار کنیم و شاهد رشد و موفقیت بیشتر ورزش فوتبال در چالوس باشیم.

مجتمع 192 واحدی مسکن چالوس کلنگ‌زنی می‌شود

 بخشدارمرکزی شهرستان چالوس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس بیان داشت: هر واحد این مجتمع 48 میلیون تومان هزینه دارد که در مجموع 7 میلیارد و 680 میلیون تومان هزینه برای آن صرف می‌شود.

وی اظهار داشت: با احداث این مجتمع تا حدودی مشکل افراد فاقد مسکن برطرف می‌شود. ردایی ادامه داد: مجتمع 112 واحدی مسکن مهر تازه‌آباد نیز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

بخشدار مرکزی چالوس خاطرنشان کرد: برای آماده‌سازی هر یک از واحدهای مجتمع 112 واحدی 30 میلیون تومان هزینه شده است. این مسئول بیان داشت: مسکن مهر یکی از اقدامات مثبت دولت نهم و دهم برای افراد کم درآمد جامعه بوده و از این طریق بسیاری از افراد صاحب‌ خانه شدند.

وی تاکید کرد: مسکن مهر شهرستان چالوس نیز از زمان دولت دهم به جدیت پیگیری و روند توسعه‌ای خوبی را به همراه داشت. ردایی در پایان گفت: بخشداری مرکزی چالوس نیز در روند ساخت مسکن مهر 112 و 192 واحدی تازه‌آباد نهایت همکاری را با مجریان داشته است.

5میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول جهت جبران خسارت سیل کلاردشت

 

ساحل نشین: مهندس میرقدیررضایی، فرماندار چالوس از تخصیص اعتبار 5 میلیارد تومانی در مرحله اول جهت جبران خسارت سیل کلاردشت از سوی دولت در سرفصل اعتبارات سال90 خبر داد. سید قدیر رضایی در جلسه کارگروه توسعه بخش کلاردشت در شهرداری این شهر افزود: در پی درخواست و مکاتبات مختلف با استانداری و همینطور از استانداری به دولت در جهت بازسازی مناطق آسیب دیده سیل کلاردشت مبلغ 5میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد. 

مهندس رضایی ادامه داد: از آنجایی که اعتبار پیش بینی شده چنر برابر اعتبار تخصیصی مرحله اول است از مسئولان استانی و هیئت محترم دولت درخواست دارم نسبت به تخصیص اعتبارات دیگر جهت بازسازی مناطق آسیب دیده کلاردشت تسریع کنند.
نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس بیان داشت: این اعتبار تخصیصی در حوزه های راه،آب،ایجاد دیواره های رودخانه رودبارک و آسفالت منطقه آسیب دیده هزینه می شود. رضایی تاکید کرد: تخصیص اعتبارات در مراحل بعدی در روند توسعه ای بازسازی منطقه آسیب دیده کلاردشت کمک شایانی می کند.
فرماندارچالوس تصریح کرد: همه ادارات و نهادهای مرتبط با سیل کلاردشت موظف با حضور مستمر خود روند بازسازی مناطق سیل زده را رسیدگی و به مردم اطلاع رسانی کنند. وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به گاز رسانی منطقه کلاردشت گفت: ضروری است اداره گاز با توجه به مساعدت بود شرایط آب و هوایی در فصل بهار تسریع در لوله گذاری داشته باشد.
مهندس رضایی بیان داشت: اداره گاز با نظارت بر روند فعالیت پیمانکاران تسریع در عملیات گاز رسانی را دستور کار خود قرار دهد.فرماندار چالوس در پایان گفت: آسفات خیابنهای اصلی شهر بعد از کنده کاری جهت انشعاب گاز ضروری است و در الویت کاری شهرداری قرار گیرد.

درخواست فرماندارچالوس ؛حضور تیم مدیریت بحران مازندران در چالوس

 در پی درخواست ویژه و ضرب العجل مهندس سیدقدیررضایی، فرماندار شهرستان چالوس از استانداری مازندران مبنی بر اعزام تیم تخصصی و بررسی رانش زمین در روستای طویدره و جلوگیری از خسارت بیشتر؛ 

 تیم کارشناسی ستاد بحران استان کمتر از پنج ساعت در منطقه حضور یافت

  

ساحل نشین: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، در پی درخواست میرقدیررضایی، فرماندار شهرستان چالوس از استانداری مازندران مبنی بر اعزام تیم تخصصی و بررسی رانش زمین در روستای طویدره و جلوگیری از خسارت بیشتر، تیم کارشناسی ستاد بحران استان کمتر از پنج ساعت در منطقه حضور یافت.

سیدقدیر رضایی فرماندار چالوس در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در این تیم اعزامی کارشناسانی در رشته‌های تخصصی زمین‌شناسی و زمین لرزه‌نگاری حضور دارند.

سیدقدیررضایی افزود: بر اثر رانش زمین در روستای طویدره کلاردشت 10 منزل مسکونی بین 40 تا 50 درصد خسارت دیدند.

وی ادامه داد: راه دسترسی و زمین‌های کشاورزی نیز بر اثر رانش زمین در این روستا دچار خسارت شدند.مهندس رضایی بیان داشت: هماهنگ شده تا افرادی که منازل مسکونی آنها بر اثر رانش خسارت دیده از تسهیلات بانکی مقاوم سازی استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس همچنین بیان داشت: تمام ادارات و نهادهای شهرستان چالوس که نیاز به حضور و اقدامات آنها در روستای طویدره احساس می‌شود باید پیگیر فعالیت‌ها بوده و عملیات پیشگیری را انجام دهند تا مانع خسارت بیشتر به این روستا شوند.

چالوس و نوشهر در فضاهای فرهنگی مظلوم واقع شدند

منتخب مردم چالوس و نوشهر در مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس اظهار داشت: در بحث فضاهای فرهنگی این دو شهرستان یکی از مشکل‌دارترین شهرها در سطح استان است زیرا ما در دو شهرستان یک سینما داریم مکانی برای اداره ارشاد و فضای فرهنگی مناسب در چالوس نداریم و این نشان از مظلومیت این دو شهرستان است.

وی افزود: چندین سال است که اعتبار مربوط به بهانه نداشتن زمین برگشت داده می‌شود. احمدی ادامه داد: دو شهرستان چالوس و نوشهر را باید واحد دید و به این صورت حتی دفتر مردمی ما نیز در مرکزیت دو شهرستان قرار می‌گیرد و دو شهرستان از یک فضای فیزیکی برخوردار هستند.

احمدی تاکید کرد: در بحث فعالیت‌ها هر کدام از شهرستان‌ها گره خاصی دارند، چالوس گره ترافیکی دارد و در اولویت است و نوشهر نیز در منطقه کجور از محرومیت خاصی برخوردار است. منتخب مردم چالوس و نوشهر در مجلس نهم بیان داشت: منطقه کلاردشت یک منطقه گردشگری است پس در این موضوع باید تلاش بیشتری شود تا بتوانیم منطقه نمونه گردشگری را در آنجا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: معتقدیم تا به امروز جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تمام توان خود را نداشتیم پس با توجه به اینکه سهم مهم منطقه ما در دو شهرستان گردشگری است و باید در جذب سرمایه‌گذار در این حوزه اقدام شود.

وی افزود: در آماری که چند سال گذشته دریافت شد بیش از 85 درصد از مسافران نوروزی به خاطر دریا به دو شهرستان چالوس و نوشهر سفر می‌کنند و می‌توانستیم در حوزه گردشگری دریا اقدام مناسبی انجام دهیم.

وی همچنین در مورد حضور خود در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: با توجه به سوابق تحصیلات و تجربه‌ام پیش‌بینی می‌شود در کمیسیون فرهنگی یا آموزش و تحقیقات حضور یابم اما تاکنون در این مورد تصمیمی گرفته نشد.

احمدی اظهار داشت: باید فضا را به سمت اتحاد و همدلی ببریم و پیشنهاد دادم نمایندگان مازندران به پیگیری پروژه‌های بزرگ شهرستان خود به صورت جمعی ورود کنند پس وقتی نامه‌ای با امضای کل نمایندگان برای وزیری ارسال شود نتیجه‌گیری کار نیز مطلوب‌تر می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد این سئوال که برای ریاست مجلس به لاریجانی رأی می‌دهد یا حداد عادل گفت: رایزنی‌هایی صورت گرفته است ولی هنوز تصمیم نگرفته‌ام. 

فرماندارچالوس

فرماندارچالوس: شهرک‌های صنعتی برای ارتقای تولید ملی آماده شوند

 ساحل نشین: سید قدیر رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس بیان داشت: با نگاه به نامگذاری‌های چندین سال اخیر مشخص می‌شود که توجه به امر اقتصاد و لزوم ارتقای سطح معیشت مردم از جمله مطالبات اصلی رهبر انقلاب بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل حداقل در چهار سال گذشته نامگذاری سال‌ها با همین رویکرد صورت گرفته و این مهم نشان می‌دهد که هر چند کشور در حوزه‌های اقتصادی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده، ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب و مورد نظر همچنان فاصله دارد.

مهندس رضایی ادامه داد: یکی از نیازهای جدی در راستای رسیدن به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تلاش جمعی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های محلی و بومی است.

نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس بیان داشت: یکی از برنامه‌های بسیار ارزشمند مقام معظم رهبری در مسیر پیشرفت کشور نامگذاری سال‌ها است که سال جاری را به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده‌اند.

فرماندارشهرستان چالوس تاکید کرد: همان طور که در نامگذاری نوروزی از جانب مقام معظم رهبری اشاره به سرمایه ایرانی شده باید سعی کنیم تمام کالاها و اجناس که نمونه داخلی آن وجود دارد و جزیی از تولیدات داخلی است مورد استفاده قرار گیرد و به طور جد از استفاده کالا و نمونه وارداتی یا خارجی آن خودداری کنیم.

فرماندار چالوس گفت: توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی سبب می‌شود هم کشور در امر تولید و فعالیت اقتصادی شکوفا شود و هم از سرمایه‌های ملی، توانمندی‌های مردم و دستگاه‌های اجرایی در افزایش بهره‌وری و به دنبال آن افزایش تولید ملی استفاده شود.

حاج میر قدیر رضایی بیان داشت: ما باید تولید ملی را در کشور افزایش دهیم و با افزایش دادن آنها کیفیت را بالا ببریم، با حمایت از کار می‌توانیم در زمینه اشتغال که بیشترین دغدغه مسئولان است موجب تشویق سرمایه‌گذاری سرمایه‌‌داران داخلی شویم. 

فرماندارچالوس متذکر شد: در شهرستان چالوس نیز باید برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شهرک صنعتی را برای اشتغالزایی و افزایش تولید ملی آماده کنیم و ضروری است برنامه‌ریزی اساسی در این صورت انجام گیرد.

مهندس رضایی در پایان اذعان داشت: خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند که در خرید کالاهای خود دقت لازم را داشته و از تولیدات داخلی استفاده کنند.

حق‌الزحمه ناجیان غریق در چالوس یکسال است که پرداخت نشد!

ساحل نشین: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهندس میرقدیررضایی صبح امروز در جلسه سالم‌سازی طرح دریا اظهار داشت: در بحث میزبانی گردشگران، چالوس بیشترین میهمان را دارد که برای استفاده از دریا مراجعه می‌کنند و باید مقدمات میزبانی به نحو شایسته در چالوس فراهم شود. 

 

نماینده عالی دولت بیان داشت: رعایت ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی در ساحل دریا باید رعایت شود و جریان طرح و نیروی انتظامی باید با افرادی که هنجارشکنی می‌کنند برخورد داشته باشد. مهندس رضایی تصریح کرد: در بحث ناجیان غریق باید برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد تا به بهترین نحو در زمان بروز حادثه وارد صحنه شوند.

فرماندار چالوس گفت: طرح‌های دریای نمک آبرود به هتل آزادی پارسیان خزر و رادیو دریا از نقاط تأیید شده برای شنا است و ضروری است با توجه به تأسیس شهر جدید هچیرود مکانی در این منطقه شناسایی شود. مهندس رضایی ابراز داشت: نظرات مستمر ادارات عضو ستاد سالم‌سازی طرح دریا از نقاط طرح دریای شهرستان چالوس ضروری است و باید به صورت مستمر انجام شود.

رییس ستاد تسهیلات سفر ادامه داد: غرق‌شدگان سال گذشته در سواحل دریا بیشتر در زمان غروب و بعد از ساعت استفاده از طرح دریا انجام شد. ضروری است مسئولان طرح و نیروی انتظامی بعد از ساعت مقرر مانع شناکردن افراد شوند. مهندس رضایی خاطرنشان کرد: حق‌الزحمه ناجیان غریق مربوط به سال گذشته پرداخت نشد که ضروری است تربیت بدنی پیگیری کند تا امسال مشکلی از این جهت به وجود نیاید.

فرماندارچالوس تأکید کرد: طرح دریای رادیو دریا نیاز به تدبیر، برنامه‌ریزی و ساماندهی جدید است که ضروری است شهرداری در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد. نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس اذعان داشت: نصب تابلوهای راهنما برای استفاده از طرح دریا و اماکن تفریحی در سطح شهرستان چالوس ضروری است.

20 تا 24 سال بیشترین فراوانی سن ازدواج در چالوس

ساحل نشین: شعبانعلی ردایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان چالوس بیان داشت: در سال گذشته در حوزه شهری و بخش مرکزی شهرستان چالوس، یک هزار و 194 واقعه ولادت به ثبت رسیده که از این تعداد 601 نوزاد پسر و 593 نوزاد دختر بوده است.

وی گفت: در طول یک سال در این شهرستان به ازای هر 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر، 107 واقعه نوزاد پسر ثبت شده که این نسبت به مدت مشابه سال قبل به تعداد 3.5 درصد کاهش ولادت را به همراه داشته است.

این مسئول ادامه داد: تعداد واقعه وفات ثبت شده در سال 1390 تعداد 566 واقعه اعلام شد که از این تعداد 311 واقعه مربوط به مردان و 255 واقعه مربوط به زنان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.9 درصد افزایش داشته است.

رئیس اداره ثبت احوال چالوس بیان داشت: رشد ثبت واقعه وفات در سال 1390 را مرهون پیگیری، همکاری و جدیت شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان و همکاری سایر دستگاه‌های اداری از جمله بیمارستان‌ها، پزشکی قانونی، مسئولان گورستان‌ها و دهیاران روستایی هستیم.

ردایی تعداد ازدواج ثبت شده در سال 1390 در شهرستان چالوس را یک هزار و 147 واقعه ذکر کرد و بیان داشت: در هر 24 ساعت چهار واقعه ازدواج در شهرستان چالوس ثبت شده است.

ادامه مطلب ...

به همت فرماندارچالوس ؛ بیمارستان چالوس تابستان 91 افتتاح می‌شود

ساحل نشین: مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس از افتتاح بیمارستان فوق تخصصی چالوس در ابتدای تابستان خبر داد. 

به گزارش فارس، شهرام شکرزاده امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز چالوس اظهار داشت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت درباره سالمندی است و کشور ما نیز بخشی از جمعیت سالمندان جهان را در خود جای داده که توجه به نیازهای آنها امری ضروری است.

وی افزود: بیش از 650 میلیون سالمند در جهان زندگی می‌کنند که بر اساس آن جامعه‌ای که 12 درصد سالمند داشته باشد به‌عنوان جامعه سالمند شناخته می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس گفت: میزان جمعیت سالمندان در سال 2050 به ۲ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت که موضوع مهمی برای جوامع است چرا که باید خدمات‌رسانی به این قشر در سطحی مطلوب صورت گیرد.

شکرزاده به شاخص توسعه بهداشت در چالوس اشاره کرد و ابراز داشت: میزان مرگ و میر اطفال و کودکان در چالوس کمتر از شاخص استانی و کشوری است به‌طوریکه در سال 90 مرگ و میر اطفال در چالوس شش نفر در هزار و کودکان پنج نفر در هزار بوده که این نشان از شاخص توسعه بهداشت در چالوس دارد.

وی در ادامه به عملکرد شبکه بهداشت چالوس پرداخت و گفت: به واسطه سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به چالوس و نیز سفر هیئت دولت به مازندران پروژه‌های زیادی در سال گذشته در چالوس به بهره‌برداری رسید که از جمله آنها مراکز مجهز بهداشتی، توسعه تجهیزات بخش شش تختخوابی NICU و تجهیز اتاق عمل بیمارستان بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس در پایان اذعان داشت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که در سال 91 در چالوس با تلاش ها و پیگیری های فرماندار محترم چالوس به بهره‌برداری خواهد رسید، افتتاح بیمارستان بزرگ جایگزین بیمارستان فعلی در تابستان است که جزء مصوبات سفر دوم هیئت دولت به مازندران است.

مدیرعامل توزیع برق غرب مازندران برای زیباسازی چالوس کوتاهی میکند

ساحل نشین: مهندس میرقدیر رضایی ، فرماندارشهرستان چالوس گفت:مدیرعامل توزیع برق غرب مازندران برای زیبا سازی چالوس در شب کوتاهی می کند و کمترین اعتبار را در این بخش درنظر گرفته است. 

 

مهندس سیدقدیررضایی، فرماندار شهرستان چالوس ، با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگر پذیری شهرستان چالوس به برخی از مشکلات شهری در چالوس اشاره کرد و بیان داشت: وجود 170 هکتار بافت فرسوده شهری، سد معبر مغازه‌ها، ساخت و ساز غیرمجاز، عدم ساماندهی بازار روز، مناسب‌سازی ساحل دریا، عدم پارکینگ برای محلات، عدم توازن در بخش‌های فرهنگی، نامناسب بودن تابلوهای ورودی و خروجی و عدم مناسب بودن ساختمان شهرداری از جمله مشکلاتی است که باید نسبت به آن توجه ویژه شود.

سید قدیر رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از توزیع برق غرب مازندران شهر چالوس را در شب شهری خاموش عنوان کرد و اذعان داشت: مدیرعامل توزیع برق غرب مازندران برای زیباسازی این شهر در شب کمترین اعتبار را نیز تخصیص نداده است.

برای اولین بار درکشور؛جلسه شورای اداری شهرستان چالوس درگلزارشهدا

 تقدیر از اقدام ارزشی فرماندار ولایتمدار شهرستان چالوس  

برای اولین بار در کشور ؛  

تشکیل اولین جلسه شورای اداری شهرستان چالوس در اولین  روز اداری سال 1391 در جوار گلزار شهداء    

 

مهندس سیدقدیررضایی ، فرماندار شهرستان چالوس :   

  • شهرستان بزرگ چالوس در  استان مازندران ،خدمات ملی ارائه میکند ، ولی زیرساخت ها ، شهرستانی است!    
  •  شعار سال 1391 نشان‌دهنده اقتدار و امنیت ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، سیدقدیر رضایی، فرماندار شهرستان چالوس در اقدامی ارزشی در اولین روز اداری سال 1391 ظهر امروز در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان چالوس که در جوار گلزار شهدای یوسف رضای این شهرستان برگزار شد، بیان داشت: امروز ایران اسلامی به واسطه برکت خون شهیدان و دلاوری ایثارگران با گذر از جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و انواع توطئه‌ها به جایگاهی از اقتدار دست یافت که بعد از جهادی اقتصادی به تولید ملی می‌اندیشد و برای رسیدن به استقلال در این بخش گام برمی‌دارد.

وی اظهار داشت: اگر امروز مشکل امنیتی وجود داشت هیچگاه توان فکر کردن و ورود به عرصه اقتصادی و تولید ملی وجود نداشت، اما رهبر معظم انقلاب با نامگذاری این سال به این نام نشان دادند که اقتدار لازم برای دستیابی به استقلال اقتصادی در کشور وجود دارد و ما نیز باید همگام با این شعار در راستای تحقق آن تلاش کنیم.

مهندس رضایی ادامه داد: در سطح شهرستان چالوس نیز باید این شعار مورد توجه مسئولان و مدیران قرار  گیرد و تحولاتی در بخش صنعتی در شهرک صنعتی مرزن‌آباد و بخش گردشگری صورت گیرد.

مهندس سیدقدیررضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسه شورای اداری در کنار مزار شهدا را زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا عنوان کرد و بر لزوم توجه و تکریم خانواده‌های شهدا تاکید کرد.

فرماندارچالوس همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب گلزار شهدای یوسف رضای چالوس، ساماندهی این گلزار را در اسرع وقت مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: دستور کار اصلی شورای اداری امروز، ساماندهی این گلزار شهداست و در این بین شهرداری و بنیاد شهید باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند. 

میرقدیررضایی ، فرماندارشهرستان چالوس  با اشاره به استقبال چشمگیر گردشگران از شهرستان چالوس تصریح کرد: چالوس با ساختاری شهرستانی نمی‌تواند ارائه خدمات ملی دهد و این مسئله مستلزم توجه ویژه مسئولان استانی و رئیس جمهور درباره تخصیص اعتبارات لازم است.

امام جمعه چالوس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید معنویت در رفتار روزانه ما عینیت داشته باشد، بیان داشت: کار و خدمات اجتماعی ما باید برای جلب رضایت خدا و مردم باشد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی نوری افزود: شعار سال 91 که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کردند برای دستیابی به استقلال کشور است.

وی تصریح کرد: راه دستیابی به استقلال همدلی، اتحاد و یکپارچگی و قدم در مسیر درست است.

این مسئول با اشاره به موقعیت خاص شهرستان چالوس گفت: اعتبارات و امکانات محدود شهرستان پاسخگوی خدماتی که باید به این جمعیت گردشگر ارائه داد نیست، اما با وجود همه مشکلات تاکنون مجموعه شهرستان و مدیران توانسته‌اند بخشی از نیازهای گردشگران را پاسخ دهند. بعد از جلسه شورای اداری شهرستان چالوس، گلزار شهدای یوسف رضای این شهرستان توسط مسئولان گلباران شد و مسئولان به دیدار چند خانواده معظم شهدا رفتند.

تنها درمانگاه جاده‌ای هلال احمر نیازمند توجه مسئولان است!

 بازدید مهندس سیدقدیررضایی ، فرماندارشهرستان چالوس و هئیت همراه از جاده کندوان در چهارمین روز از تعطیلات عید نوروز 1391 و بررسی مشکلات این مسیر پرتردد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس استان مازندران ، سید قدیر رضایی ، فرماندار شهرستان چالوس شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از جاده کندوان در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز داشت: این درمانگاه به دلیل اینکه خدمات گسترده‌ای را در این جاده به مسافران می‌دهد نیازمند دستگاهی به نام الکتروشوک بوده و نیاز است مسئولان استانی و کشوری برای تجهیز این درمانگاه نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: از محل اعتبار تملک و دارایی شهرستان مبلغ 10 میلیون تومان اعتبار برای این امر اختصاص خواهیم داد.

مهندس رضایی تاکید کرد: بارها بر این نکته تاکید داشتیم که شهرستان چالوس با اعتبارات شهرستانی خدمات کشوری ارایه می‌دهد و در بحث ورود مسافران همه دیدند که چالوس به عنوان ورودی استان مازندران به ارایه خدمات می‌پردازد. سیدقدیررضایی تاکید کرد: در محور کندوان با مدیریت و اجرای خوب قوانین ترافیکی شاهد تصادفات منجر به خسارت جانی نبودیم و پلیس حضوری مستمر در جاده کندوان دارد.

نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس بیان داشت: با توجه به ازدحام مسافران نوروزی و استقرار آنها در پارک‌ها و حتی در حاشیه رادیو دریا در بحث امنیت، حضور پلیس را داریم و به خوبی در حال مدیریت وضعیت موجود است. مهندس میرقدیررضایی، فرماندارچالوس متذکر شد: واحد بازرسی مجمع امور صنفی و بازرگانی در بحث کنترل قیمت‌ها نیز حضور مستمر در بازار داشته و با متخلفان برخورد می‌کند.

سیدقدیررضایی: افزایش 25 درصدی مسافران درچهار روز ابتدایی نوروز91

مهندس میرقدیررضایی، فرماندار شهرستان چالوس و رییس ستاد تسهیلات سفر نوروزی شهرستان چالوس گفت: در چهار روز اول تعطیلات شاهد افزایش 25 درصدی ورود مسافران به شهرستان چالوس بودیم که بیشترین استقرار مسافران در نمک آبرود بوده است.

خبرگزاری فارس: افزایش 25 درصدی ورود مسافران در چهار روز ابتدایی نوروز

سیدقدیررضایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس بیان داشت: در روز سوم تعطیلات نوروزی بر اساس آمار شرکت نفت 185 هزار لیتر بنزین در حوزه شهرستان چالوس مصرف شده است. وی ادامه داد: از طریق پایانه‌های مسافربری نیز 1284 نفر در حوزه داخل استان و 1208 نفر به خارج استان جابجا شدند. رضایی بیان داشت: در مدت سه روز نوروز 91 1400 نفر به تعداد 290 خانوار در حوزه آموزش و پرورش اسکان داده شدند.

وی اضافه کرد: در مجموع تصادفات رخ داده در داخل شهر و جاده چالوس و جاده کناره خوشبختانه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشتیم. مهندس رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به تردد زیاد خودروها از جاده چالوس به سمت تهران این مسیر از سمت چالوس به کرج یک طرفه است.

سید قدیررضایی ، فرماندارچالوس، بیان داشت: نیروهای پلیس نیز به صورت مستمر در این مسیر حضور دارند به کنترل ترافیکی را به خوبی اجرا کنند تا در چهارمین روز نیز شاهد تصادف شدید نباشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس گفت: در بحث رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی حوزه شهرستان چالوس شبکه بهداشت و درمان و بازرسی اداره بازرگانی نظارت مستمری دارند تا مشکلی در این مورد به وجود نیاید.

مهندس رضایی : حضور مستمر نیروهای امدادی و پلیس در محور کندوان

 در سومین روز از تعطیلات نوروز ۱۳۹۱ ، مهندس سیدقدیررضایی ، فرماندارشهرستان چالوس ، جلسه فوق العاده شورای ترافیک شهرستان چالوس را تشکیل داد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، سید قدیر رضایی ظهر امروز در جلسه فوق‌العاده شورای ترافیک شهرستان چالوس بیان داشت: در مسیر جاده چالوس نیروهای پلیس به و امداد گران هلال احمر و همچنین اورژانس حضور مستمر دارند.

وی بیان داشت: کنترل ترافیکی به نحو شایسته‌ای باید در در محورهای مواصلاتی انجام شود.

وی ادامه داد: در بعد امنیت نیز تمام مسایل در نقاط مختلف شهرستان مخصوصا اماکن تفریحی و گردشگری برقرار تا مسافران با آرامش کامل نوروز خود را سپری کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس بیان داشت: در بعد بازار نیز هماهنگ شده تا سازمان بازرسی و مجمع امور صنفی نظارت مستمر و دقیقی داشته باشند تا شاهد افزایش قیمت در این مدت نباشیم. وی تصریح کرد: ستاد تسهیلات سفر نوروزی نیز در طول 24 ساعت در اداره میراث فرهنگی و گردشگری مستقر بوده تا پاسخگوی مسافران باشد.

مهندس رضایی تاکید کرد: در این ایام نظارت مستمر و دقیقی بر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و دیگر اماکن اقامتی انجام می‌شود و همچنین پایانه‌ها نیز تاکنون به خوبی به جابجایی مسافران پرداختند.

میرقدیررضایی، فرماندار شهرستان چالوس تصریح کرد: از بیمارستان‌های چالوس نیز بازدید شد و مراکز درمانی شهرستان از آمادگی کامل جهت پاسخگویی به مسافران نوروزی برخوردار هستند.

وی گفت: در مدت دو روز شاهد حضور چشمگیر مسافران به شهرستان چالوس بودیم و ترافیک سنگین جاده چالوس نشان‌دهنده استقبال مسافران از این شهرستان است.

فرماندارچالوس ، سومین روز نوروز ۹۱ و بررسی مشکلات کلاردشت

فرماندار چالوس خبر داد:

مهندس سیدقدیررضایی ، فرماندار شهرستان چالوس ، در سومین روز از تعطیلات رسمی کشور در نوروز 1391 ، جلسه ستاد تسهیلات سفر شهرستان را در شهر توریستی کلاردشت به منظور بررسی مشکلات این منطقه ، در بخشداری کلاردشت تشکیل داد.     

به گزارش خبرگزاری فارس در چالوس، سید قدیر رضایی، فرماندارشهرستان چالوس و رییس ستاد تسهیلات سفر شهرستان چالوس استان مازندران ، ظهر امروز در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان چالوس که در بخشداری کلاردشت برگزار شد، بیان داشت: کلاردشت یکی از مراکز توریست‌پذیر مازندران است و باید به نحوی شایسته پذیرای میهمانان نوروزی باشیم.

میرقدیررضایی، نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس تاکید کرد: از قبل نوروز جمعیت هلال احمر به منظور خدمت‌رسانی مطلوب در کلاردشت مستقر شدند و با اهدای 300 مترمربع زمین از سوی شورای اسلامی شهر کلاردشت ساختمان این نهاد نیز پس از تعطیلات نوروزی عید کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با گله‌مندی از عدم فعالیت فرهنگی در ایام نوروز در کلاردشت گفت: نهادهای فرهنگی موظف بودند نسبت به نصب بنر، بروشورهای تبلیغی و و دیگر ابراز لازم برای تبلیغات در منطقه کلاردشت اقدام کنند.

مهندس رضایی اظهار داشت:همچنین هماهنگ شد 2 تن مرغ از سوی بازرگانی وارد کلاردشت شود و با همکاری تعاونی‌ها عرضه شود. فرماندار چالوس تاکید کرد: با توجه به کنترل بازار نیز اداره بازرگانی تشدید نظارت را در منطقه کلاردشت دستور کار خود قرار داده است. نماینده عالی دولت در شهرستان چالوس بیان داشت: روسای ادارات خدماتی مانند آب، برق و گاز با حضور در منطقه باید مسایل و مشکلات مورد نظر را بررسی کنند.

استقبال بی نظیر گردشگران از کلاردشت

تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى شعار سال 1391 خورشیدی

  

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
یا مقلّب القلوب و الأبصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الى احسن الحال.

اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و على ءابائه فى هذه السّاعة و فى کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّى تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا.
اللّهمّ اعطه فى نفسه و ذریّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه.
تبریک عرض میکنم عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همه‌ى هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور، و به همه‌ى ایرانیانى که در هر نقطه‌اى از دنیا سکونت دارند، و به همه‌ى ملتهائى که عید نوروز را گرامى میدارند؛ بالخصوص تبریک عرض میکنم به خانواده‌هاى عزیز شهیدان، به جانبازان، به خانواده‌هاشان، به همه‌ى ایثارگران، به همه‌ى فعالان عرصه‌هاى مختلف. آرزو میکنم  و دعا میکنم که خداوند متعال براى ملت ایران بهروزى، شادى، نشاط و دلِ خوش در این سال جدید مقدر بفرماید و بدخواهان این ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان ان‌شاءاللّه ناکام کند.

سالى که گذشت - سال 90 - یکى از سالهاى پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در کشور ما بود. آنچه که در مجموع انسان مشاهده میکند، این است که این حوادث بر روى هم به سود ملت ایران و در راه کمک به هدفهاى آن، تمام شده است. آن کسانى که اهداف بدخواهانه‌اى درباره‌ى ملت ایران و ایران و ایرانى در سر میپرورانند، در کشورهاى غربى دچار مشکلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملتهائى که جمهورى اسلامى از آنها همواره حمایت کرده است، به هدفهاى بزرگى دست پیدا کرده‌اند؛ دیکتاتورهائى به زیر کشیده شدند؛ قانونهاى اساسىِ مبتنى بر اسلام در کشورهائى تصویب شد؛ دشمن درجه‌ى یک امت اسلامى و ملت ایران - یعنى رژیم صهیونیستى - در محاصره قرار گرفت. در داخل کشور، به معناى حقیقى کلمه، سال 90، سال بروز اقتدار ملت ایران بود. در جنبه‌ى سیاسى، ملت ایران در این سال، چه در راهپیمائى بیست و دوى بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آنچنان حضورى از خود نشان داد و آنچنان شاخصى را براى اقتدار ملى در تاریخ منطقه ثبت کرد که نظیر آن را در گذشته کمتر داشتیم.

با وجود این‌همه دشمنى، این‌همه تبلیغات، این‌همه تهاجمهاى خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سال، با همه‌ى وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگى خود را در عرصه‌هاى گوناگون علمى و اجتماعى و سیاسى و اقتصادى نشان بدهد و اثبات کند. بحمداللَّه سالى بود که با همه‌ى سختى‌ها، داراى دستاوردهاى بزرگى بود. همچنان که قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خیبر بود؛ یعنى شرائط قبول چالشها و دشوارى‌ها و غلبه‌ى بر آنها.

همان طورى که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادى بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان میدانستند که این نام و این جهتگیرى و شعار براى سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاشهاى دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه‌ى خودشان را در عرصه‌ى اقتصادى نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه‌هاى مختلف، با تدبیرهاى هوشمندانه‌اى توانستند با این تحریمها مقابله کنند و مواجهه‌ى آنها تا حدود زیادى توانست اثر این تحریمها را خنثى کند و حربه‌ى دشمن را کُند کند. سال 90، سال فعالیتهاى بزرگ علمى بود؛ که من ان‌شاءاللَّه در فرصت سخنرانى، برخى از پیشرفتهاى علمى و اقتصادى و تلاشهاى گوناگون را براى ملت عزیزمان شرح خواهم داد. سال 90 سالى بود پر چالش، و سالى بود پر نشاط، و سالى بود که ملت ایران به فضل الهى توانست بر چالشهاى موجود غلبه کند.

ما امسال سال دیگرى را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندى خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهاى زیادى را براى خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‌ى با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه‌ى چالش مهم در همین سال جارى - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصه‌ى اقتصادى است. جهاد اقتصادى چیزى نیست که تمام‌شدنى باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‌هاى اقتصادى، براى ملت ایران یک ضرورت است.

من امسال تقسیم میکنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادى را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادى برمیگردد به مسئله‌ى تولید داخلى. اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‌ى تولید داخلى را، آنچنان که شایسته‌ى آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‌اى از تلاشهاى دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمى از جهاد اقتصادى، مسئله‌ى تولید ملى است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهى و هوشمندى خود، با همراهى و کمک مسئولان، با برنامه‌ریزىِ درست بتواند مشکل تولید داخلى را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهائى که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‌ى کامل و جدى پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله‌ى تولید ملى، مسئله‌ى مهمى است.

اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئله‌ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقیقى کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده‌ى این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتى دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‌ى دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.

بنابراین همه‌ى مسئولین کشور، همه‌ى دست‌اندرکاران عرصه‌ى اقتصادى و همه‌ى مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلى قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانى حمایت کنیم؛ از سرمایه‌ى سرمایه‌دار ایرانى حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملى امکان‌پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى است. سهم سرمایه‌داران و کارگران، تقویت چرخه‌ى تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه‌ى اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلى است. ما باید عادت کنیم، براى خودمان فرهنگ کنیم، براى خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائى که مشابه داخلى آن وجود دارد و تولید داخلى متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلى مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجى بجد پرهیز کنیم؛ در همه‌ى زمینه‌ها: زمینه‌هاى مصارف روزمرّه و زمینه‌هاى عمده‌تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیرى و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‌ى دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه‌ى اقتصادى فائق بیاید.

از خداوند متعال درخواست میکنیم که ملت ایران را در این صحنه و در همه‌ى صحنه‌ها موفق و مؤید بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضى کند. ارواح طیبه‌ى شهیدان عزیز ما را با اولیائشان محشور فرماید.
والسّلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته‌