پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پیام زیبای حاج سیدقدیررضایی در روز عید سعید غدیر

به گزارش شمال پرس ، مهندس سیدقدیررضایی ، معاون سابق استاندارمازندران و فرماندارویژه تنکابن و فرماندار سابق چالوس،نوشهر وکلاردشت ، طی پیامی زیبا و خواندنی در زادروز ولادت خویش و در آستانه عید غدیر ، عید ولایت را به مسلمانان جهان و مازندرانی های سلحشور تبریک و تهنیت گفتند.


        http://s5.picofile.com/file/8145723384/IMG_11.jpg


متن پیام فرماندار نمونه کشور و شیخ فرمانداران مازندران به شرخ زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم
» اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ«

وادى خمٌ غدیر منطقه نور شد            یا ز کف عقل پیر تجلٌى طور شد
طور تجلى منم، سینه سیناعلى          سٌر انا الله منم ،آیت کبرى على

غدیر ، بر آمدن آفتاب امامت علوی بر پهنه سپهر رسالت نبوی، نوید بخش روشنایی حیات بشریست. حقیقت این است که شیعه برای غدیر و غدیر برای همه است. شیعه با غدیر معنی پیدا می‌کند و با غدیر هویّت خود را می‌یابد. هویّت و شخصیت شیعه ، غدیریست و شیعه، همان توفیق پیروی است، پیروی از اصل ، نه از شخص؛ ازحق و نه از نفس!

غدیر، همان تکمیل شریعت اسلام و بلوغ دین است، واقعه ای که ، شجره طیبه نبوت را ،به بار نشاند و به مصداق: اکملت لکم دینکم؛ اصول دین را به اصول مذهب شیعه ی علوی و ظهور گوهر امامت مزین فرمود.
غدیر، رخدادی صرفاً تاریخی نیست. از جنس ملکوت است، در قالب زمان و مکان محدود نیست، سیری روحانی دارد و به روح و نفس مطمئنه دمیده است، همان نفسی که به قرب الهی و فیض ربانی نایل شد.
غدیر ، رودی خروشان در امتداد تاریخ است تا نهال دیانت، تدبر و اعتدال را در پهن دشت زندگی انسان بارور سازد. پاسداری و پاسبانی از این راه حیات بخش، رسالت همیشگی عالمان ، دین باوران و کارگزاران هر عصریست تا مسیر را از رهزنان ،ریاکاران و سنگ پراکنان پاس بدارند!
راهی را که پیامبر خاتم(ص) در غدیر خم به روی جهان بشری گشود مسیریست هموار و روشن بر پایه دین باوری، خردورزی و اعتدال محوری!
و اینک در عصر ولایت ، عصر تمرین پیروی، عصر انتظار، عصر بلوغ عقل و اندیشه، عصر تمیز حق از باطل، و عصر بصیرت ، تکلیف بر ما و بلکه بر همه ی گیتی روشن است.
سیـدقدیـر ، فرزند ناچیز این سلاله پاک ، خادم مردمان نجیب مازندران و سرباز همیشه پای کار ولایت ، در آستانه عیدغدیر و ولایت جدم و مولایم علی(ع) ،بزرگ استوره عدالت و اعتدال ، ضمن گرامیداشت و ارج نهادن به این روز بزرگ، که یکی از چهار روز افضل ایام سال است، با قلبى خرم و دلى شاد ، تبریکات صمیمانه خود را بپاس بزرگ موهبت الهى در غدیرخم ، به عموم مسلمانان جهان ، ملت فهیم و شریف ایران و اهالی ولایتمدار مازندران که به گواهی تاریخ ، پیشگامان بیعت با علی(ع) و آل علی(ع) بوده اند، ابراز مى دارم، و از خداى منان ظهور فرزند برومندش حضرت قائم آل محمد(ص)، سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، شادی روح امام راحل(ره) و ارواح طیبه ی شهدا را تمٌنا مى نمایم.

أسئل اللهَ تعالى أن یوفـّقنا و جَمیعَ أخوانِنا لِما یُحِبُّ وَ یَرضى‏

سیدقدیـررضـایی
خـادم سی سـاله مردم مازندران در وزارت کشـور
 

روحانی حق تعهد رفع حصر را ندارد

اینکه روحانی واقعا برای رفع حصر سران فتنه "تعهد" داده یا نه، موضوع بحث نیست. سوال اینجاست که آیا حسن روحانی در نقش رییس جمهور از نظر قانونی می‌تواند چنین "تعهدی" بدهد؟

به گزارش بلاغ، پس از آنکه علی مطهری در نامه خود به روحانی درباره رفع حصر سران فتنه، چنین اقدامی را تلویحا "وظیفه" رییس جمهور خواند و حتی او را به طرح "سوال" در مجلس تهدید کرد، سخنگوی دولت واکنش غیرقابل انتظاری را نشان داد.

مطهری در نامه خود نوشته بود: «پیشنهاد می‌کنم که جناب‌عالی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، در اجرای قانون اساسی به تنها راه باقی مانده یعنی آزادی سه محصور مورد نظر عمل نمایید.»

فارغ از اینکه تفسسیر و منظور او از "تنها راه باقی مانده" جیست، محمدباقر نوبخت ضمن تعریف و تمجید از مطهری از آنچه "تعهد" رییس جمهور خواند سخن به میان آورد و تاکید کرد که دولت به این موضوع بی تفاوت نیست.

نوبخت گفت: "آقای مطهری نماینده محترم، شجاع، متدین و صریح‌اللهجه هستند و براساس آنچه وظیفه قانونی خود است اظهارنظر می‌کند اما قطعا همه اطلاعات پیش ایشان نیست، دولت در پاره‌ای موارد که ضروری نمی‌داند، موضوعی را رسانه‌ای نمی‌کند. وی افزود: دولت قطعا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست و ما بر خود فرض می‌دانیم تعهداتی که جناب آقای رئیس‌جمهور فرمودند را انجام دهیم."

پیش از نوبخت، محمدجواد ظریف بهمن ماه سال گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی فونیکس در سفر به آلمان، هم از "تعهد" روحانی در این زمینه سخن به میان آورده بود.

ظریف بدون این‌که نامی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی ببرد گفته بود که آزادی آن‌ها از وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب، حسن روحانی بوده است. وی گفت که رئیس‌جمهور ایران تعهد کرده است که این دو شخصیت معترض از حصر آزاد شوند و او به تعهد خود وفادار است. ظریف در عین حال تأکید کرد که آزادی این دو شخصیت فقط منوط به نظر مساعد و تصمیم رهبر جمهوری اسلامی نیست و "روند دموکراتیک" خود را دارد و نهادهای مختلفی در این تصمیم دخیل هستند.

اینکه روحانی واقعا برای رفع حصر سران فتنه "تعهد" داده موضوع بحث نیست. روحانی پیش از انتخابات سال گذشته در پاسخ به سوالی در درباره رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی با تاکید بر این که ریشه همه مسائل به خروج کشور از فضای امنیتی بستگی دارد، گفته بود: برای این موضوع مقدماتی لازم است.

با این وجود، روحانی تقریبا هیچ گاه از موضع خود مبنی بر موافقت با رفع حصر سران فتنه عقب نشینی نکرده است. همین موضوع باعث شده تا حامیان فتنه در یک سال و نیم گذشته بعد از انتخابات 92، بارها و بارها چنین مبحثی را به عنوان تعهد روحانی مطرح کرده و مدام بر آن پافشاری کنند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا حسن روحانی در نقش رییس جمهور از نظر قانونی می تواند چنین "تعهدی" بدهد؟

حصر سران فتنه و یا هر تصمیم قانونی درباره آنها به مراجع ذیصلاح قضایی مرتبط است و چگونه می توان از نظر قانونی نقشی برای دولت در این زمینه قائل شد؟ آیا پذیرش این موضوع به معنای دخالت قوه مجریه در کار قوه قضاییه نیست و اصل تفکیک قوا را زیر سوال نمی‌برد؟

زلالی آب رودخانه چالوس به افسانه ها می‌پیوندد!

به گزارش ساحل نشین به نقل از نوشهرآنلاین، رودخانه چالوس یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منابع آبی دریای خزر با آب دهی بسیار بالا و اکوسیستم بی نظیر چه از نظر ‏زیست محیطی و چه از نظر گردشگری در منطقه شمال کشور محسوب می شود.

یکی از شاخصه های اصلی این رودخانه این است که ‏بدون احتساب سرچشمه های آن به طول ۶۰ کیلومتر از دل کوه های البرز به سمت دریای خزر در جریان است.

ذخایر آبی آن کم ‏نظیر بوده و منبع تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر مثل قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و … است و ماهیان بومی و ‏خاص خود مثل زردک را در خود دارد.

یکی از اصلی ترین منابع آبی کشاورزی منطقه است و در تولید محصولات ‏کشاورزی مثل انواع مرکبات، کیوی، برنج و سایر محصولات کشاورزی نقش بی همتا دارد.

عبور از کوه های البرز و هم نشینی ‏با جنگل های سرسبز و کهنسال شمال و همجواری با جاده ی زیبای کندوان از جاذبه های توریستی و گردشگری آن محسوب می ‏شود و در جای جای آن می توان با توقفی کوتاه از این نعمت بی منت الهی بهره مند شد.

به دلیل ویژگی های خاص از سالیان دور مورد توجه دولتمردان بوده تا اینکه در سال ۱۳۴۶شمسی به عنوان محدوده حفاظت ‏شده قرار گرفته و در راستای حفظ خصوصیات منحصر به فرد آن تاکنون قوانین و آئین نامه های متعددی تدوین و اجرا شده ‏است و صد البته که کافی نبوده و نیاز به محافظت و مراقبت بیشتری دارد.‏

متاسفانه در سال های اخیر عملیات تخریب اراضی ملی، جنگل ها و منابع ملی حفاظت شده گسترش‎ ‎فراوانی یافته و ‏ضرور مجوزهای غیرقانونی و غیر اصولی در جهت احداث کارگاه های برداشت شن و ماسه و مخلوط رونق یافته و طرح های ‏عمرانی غیر کارشناسی و با عدم رعایت اصول زیست محیطی اش احداث پل و سدهای انحرافی و دیواره های محافظتی در مسیر ‏رودخانه لطمات جبران ناپذیری بر اکوسیستم آن وارد کرده و هر یک به سهم خویش در آلودگی آب و از بین رفتن ذخایر و منابع ‏آبی و حتی مناظر طبیعی حاشیه رودخانه دخیل بوده اند و غیر قابل تحمل تر اینکه با هدایت فاضلاب های شهری به رودخانه ‏افزایش یافته و هیچ نظارت و کنترلی بر آن وجود ندارد.

مسئولان ذی‌ربط هم هیچگونه اقدام مؤثری در جهت کاهش آسیب به ‏رودخانه به عمل نیاورده و در جاهایی نیز خود مستقیماً عامل تخریب و آلودگی آن هستند و این امر موجبات نگرانی شهروندان، حاشیه ‏نشینان و حامیان محیط زیست را فراهم آورده است.

هر چند این اعتراضات و نگرانی ها وجود دارد اما هیچگاه به صورت رسمی ‏و سازمان یافه عملیاتی نشده و سازمان های مردم نهاد هم حضور کمرنگی در این مسئله حیاتی دارند.‏

به چند مورد از موارد تخریب و آلودگی رودخانه و از بین رفتن منابع و ذخایر آبی در محدوده شهرستان چالوس به شرح ذیل اشاره ‏می شود:‏

۱- هدایت فاضلاب شهری شهرهای مرزن آباد، کجور، کندوان و چالوس از سرچشمه رود تا بستر دریا.‏

۲- احداث پل، سرهای انحرافی و دیواره های حفاظتی در طول مسیر تا بستر دریا.‏

۳- تخریب جنگل و اراضی ملی و منابع طبیعی حاشیه رودخانه علی الخصوص احداث آزاد راه تهران – شمال.‏

۴- تغییر مکرر مسیر رودخانه با دخالت مستقیم بشر در جهت اجرای پروژه های ملی و خصوصی.‏

۵- دپوی غیر اصولی زباله شهری توسط شهرداری چالوس در حاشیه رودخانه و نفوذ پساب های آلوده آن به رودخانه چالوس.‏

۶- صدور مجوزهای فراوان و غیر قانونی جهت احداث کارگاه های برداشت شن و ماسه و مخلوط، احداث کشتارگاه و تصفیه ‏خانه فاضلاب خانگی در حاشیه رودخانه از جمله شرکت های شن و ماسه ستاره طبرستان، بیاندشت، بهره برداری خانم مریم ‏نوروززاده، شهرداری مرزن آباد، شایگان، همیاری نوشهر، لطفعلی نائیج، واحد بهره برداری بنیاد و مسکن چالوس(پاشا)، سر ‏انحرافی شهر آرای چالوس، تصفیه خانه فاضلاب خانگی شهرداری چالوس و …‏

تمامی واحدهای مذکور پس از استفاده و بهره برداری از بستر رودخانه چالوس، پساب های آلوده و شیمیایی را بدون کنترل و ‏نظارت به سمت رودخانه هدایت کرده و سبب آلودگی شدید شده و حیات موجودات آبی و ساکنین حاشیه رودخانه و ‏محصولات کشاورزی در معرض خطر و انقراض قرار گرفته و تغییر اکوسیستم منحصر بفرد و حساس رودخانه را در پی داشته ‏و گاهی موجب بروز سیلاب های ویروسی در منطقه شده است.‏

شفافیت و زلالی آب رودخانه چالوس به افسانه ها پیوست و این روزها همگی شاهد کدر بودن آب رودخانه و آلودگی آن هستیم و ‏زیستگاه حیوانات دریایی از بین رفته و مهم تر از همه اینکه آسیب و آلودگی به تفرجگاه و شناگاه های ساحل دریای خزر در ‏محدوده شهر توریستی چالوس اخص ساحل رادیو دریایی آن شده و بیماری های پوستی و عفونی همیشگی در منطقه ناشی از ‏آن است‏.

در مجموع نظر به مراتب فوق و مشاهده آب گل آلود رودخانه چالوس، با توجه به موارد ۹-۱۰و۱۶قانون حفاظت و بهسازی محیط ‏زیست و ماده ۱۱ آئین نامه اجرای قانون مذکور و سایر قوانین مدون از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، در جهت جلوگیری ‏از انقراض کامل آبزیان خاص و ممتاز جهانی این رودخانه و تقویت اکوسیستم و محیط زیست آن و بهره برداری صحیح از ‏صنعت توریسم و گردشگری ممتاز آن، تقاضای اعمال سیاست های قانونی بازدارنده از سوی دولت (خاصه سازمان حفاظت ‏محیط زیست) برای امحای کامل آلودگی و اوضاع اسفناک و نابسامان رودخانه چالوس را خواستار بوده تا به امید خدا و همت ‏مسئولین و همکاری مردم در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی و احیای رودخانه چالوس و مشاهده‌ی روشنایی و شفافیت آب ‏و تکثیر آبزیان خاص رودخانه باشیم و امکان بهره برداری سالم از ساحل دریا نیز برای بومیان و گردشگران را فراهم آوریم.‏

فعالیت یک جریان خطرناک سیاسی و سهم خواه در مازندران!

استاندار محترم نباید در تله زیرکانه چنین جریانی گرفتار شود، این جریان برای رسیدن به اهداف نابخردانه خود دست به هر کار و هر فضاسازی منفی می زند، از تهیه طومار و فضاسازی خبری گرفته تا پچ پچ های سیاسی هدف دار.

به گزارش بلاغ، پس از عهده داری مسئولیت استانداری مازندران توسط ربیع فلاح، متأسفانه مواردی از سوی یک جریان سهم خواه سیاسی اتفاق افتاد که فضای استان را دچار التهاب کرد.

این رویه خطرناک که با اصل شعار دولت تدبیر و امید در تضاد است، همچنان نیز ادامه دارد.این جریان به جای تقویت بخشی رشد و بالندگی استان، فقط در فکر اهداف سیاسی و مقاصد از پیش تعیین شده خود بوده و این رویکرد فضای کاری و خدمت رسانی استانداری را بی شک در معرض انفعال قرار داده است.

استاندار محترم نباید در تله زیرکانه چنین جریانی گرفتار شود، این جریان برای رسیدن به اهداف نابخردانه خود دست به هر کار و هر فضاسازی منفی می زند، از تهیه طومار و فضاسازی خبری گرفته تا پچ پچ های سیاسی هدف دار.

این دامی است که افراد معلوم الحال در مازندران بر سر راه توسعه استان پهن کرده اند و هر چه سریع تر آقای استاندار باید این موارد را حتی اگر شده با مذاکره با رئیس جمهور اصلاح کند.

به قول رئیس جمهور، اعتدال یک روش و بینش است ولی آنچه که در مازندران از سوی طیف اعتدال نماها دیده می شود، خلاف مشی ایشان است.

اگر در مازندران یک نظرسنجی جامع و علمی در خصوص مشکلات مردم انجام شود، در می یابید که مردم هیچ رغبت به پیگیری این منازعات درون جناحی ندارند و دغدغه اصلی آنها به رفع مشکلات معیشتی بر می گردد.

هدف پشت پرده این جریان سازی ها و التهابات سیاسی از سوی جریان تجدیدنظرطلب، القای عدم برخورداری از پشتوانه مردمی به استاندار مازندران است که بی تردید دامن زدن به این مباحث مازندران را بیش از پیش به از مسیر پیشرفت دورتر می کند.

وزیر کشور در نکا حرمت داری نکرد!/ناراحتی مردم از رفتار ناپسند رحمانی فضلی+تصاویر

مردم شریف نکا، بعد از این حرکت نادرست آقای وزیر اذعان داشتند: ما که با اشتیاق و علاقه به استقبال از وزیر کشورمان آمده بودیم، این آقا، این همه مردم را لایق توقف یک لحظه ای خود ندانست و با کم لطفی و بی مهری از نکا رفت.

به گزارش ساحل نشین به نقل از نکاآنلاین، در پی سفر وزیر کشور به مازندران، وی به همراه استاندار و برخی نمایندگان مجلس از منطقه پاکسازی شده شهرک مهرگان (محله عباس آباد) نکا به صورت سواره بازدید کرد.

گفتنی است این محله، طی سال های اخیر به عنوان یکی از خطرناکترین مناطق آلوده به مواد مخدر در سطح استان شناخته شده بود، به طوری که اکثریت عرضه و توزیع کنندگان مواد مخدر از این محله تامین می شدند.

خوشبختانه با حضور سردار جعفری نسب «فرمانده انتظامی مازندران» و با رایزنی های صورت گرفته، طرح ملی پاکسازی مناطق آلوده عباس آباد نکا، به خوبی در طی یکسال اخیر به اجرا درآمد که هم اکنون این محله به عنوان اجرای طرح پایلوت کشوری مطرح شده است.

یادآور می شود که با مساعدت و همکاری مردم منطقه و پس از این همه تلاش های شبانه روزی که به نحو احسن انجام شد، وزیر کشور در بازدید خود از این منطقه به صورت گذری و حتی بدون توجه به حضور مسئولان شهرستان، عبورکرده و مردم شریف و بزرگوار نکا که آماده استقبال از وی بودند را با این حرکت ناشایست خود، عصبانی کرد.

مردم غیرتمند نکا، بعد از این حرکت زشت آقای وزیر اذعان داشتند: ما که با اشتیاق و علاقه به استقبال از وزیر کشورمان آمده بودیم، این آقا، این همه مردم را لایق توقف یک لحظه ای خود ندانست و با کم لطفی و بی مهری از نکا رفت.

جا دارد اشاره کنیم که عده ای از مردم با دیدن اتومبیلی که آقای وزیر در آن سوار بود از سر خوش قلبی و رأفت مهمان نوازی، شتابان به سمت وزیر می رفتند اما دریغ از حرمت داری جناب وزیر!