پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

پایگاه خبری ، تحلیلی ساحل نشین

ساحل نشین - جدیدترین اخبار ، رویدادها و تحلیل های شمال کشور

آشنایی با آیت‌‌الله حاج‌میرزا یدالله کجوری (کندلوسی)

ساحل نشین: به گزارش کجورنیوز / آیت‌‌الله حاج‌ میرزا یدالله کجوری که بعدها به دکتر نظرپاک مشهور شد، در 1257 هجری شمسی در قریه کندلوس از بلوک زانوس رستاق کجور دیده به جهان گشود.

وی فقیهی اصولی، مجتهدی محقق و مدرسی نام‌دار بود که در فقه و اصول و تفسیر و حکمت و کلام و منطق و دروس طبیعی و طب قدیم و ریاضیات مهارت داشت.
وی در 1275 ﻫ.ش (در حدود هجده‌سالگی) وارد تهران شد و نزد شیخ‌جعفر گلپایگانی به تحصیل فقه و اصول و کلام پرداخت.

حکمت و فلسفه را از محضر حکیم‌الهی فراگرفت و از درس آیت‌الله شیخ‌عبدالنبی نوری به جهت تکمیل فقه و اصول، سود جست و به درجه اجتهاد نائل شد.
حکمت و فلسفه را نزد حکیم عالی‌قدر مرحوم آقاشیخ‌علی نوری و فیلسوف بزرگ میرزامحمدطاهر تنکابنی به درجه کمال رسانید و به عنوان مدرسی توانا مورد توجه دیگران واقع شد.
مبحث خوشنویسی یکی دیگر از ابعاد شخصیتی میرزایدالله کجوری است.وی از آخرین افرادی است که در شیوه قدیم از بزرگان خوشنویسی قلم می‌زد و سرانجام به یکی از سرآمدان هنر خوشنویسی نستعلیق نیز بدل شد.
از وی کتاب‌های متعددی به خط نسخ موجود است که یکی از آنها رساله‌ای است که بعدها منجر به اعطای درجه‌ دکترا به وی می‌شود. آیت‌الله حاج‌میرزایدالله کجوری در سال 1323 درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظیم به خاک سپردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد